6 tipů pro více energie a lepší zdraví. Především číslo 3 je můj favorit.

Procházím se po pobřeží španělské Mallorky, přede mnou západ Slunce a já přemýšlím. Vidím mladé lidi v mém věku jak se šíleně opíjí a já v nich vidím sebe před lety. Vidím časy, kdy jsem neřešil své zdraví a měl všechno tak nějak na háku.

Vždycky jsem vnitřně tušil, že to reálně nedělá dobře mému tělu, ale snažil jsem se tenhle vnitřní hlas v hlavě potlačit a najít si záminku, proč to ignorovat. Vždyť to dělají oni a jsou v pohodě, tak přece můžu i já, všechno je to v hlavě. Bla bla. Pak ale přišel ten zlom..

Už jste si určitě někdy řekli, že tenhle životní styl nevede k ničemu dobrému. Víte, že to, co jíte, pijete a co děláte prostě z dlouhodobého hlediska neprospívá vašemu tělu. Dobře znám ten pocit, taky jsem se v téhle situaci nacházel.

Ten pocit frustrace, kdy se mi nechce vstávat, mám málo energie přes den, neustále touhy jít po příchodu ze školy spát, nasranost na svět, moje tělo pořád něco bolí a do toho stále vracející angíny, chřipky a další nepříjemnosti. Pocit strachu hned, když někdo promluví o nemoci nebo si vedle mě kýchne.

Nijak jsem neřešil stravu, zdraví ani nijak extrémně moje tělo. Jedl a dělal jsem to, co jsem chtěl. Říkal jsem si, že když to neřeší moji vrstevníci, kamarádi, rodina, okolí atd. a jsou v pohodě, tak můžu přece i já. A to byla ta největší chyba. Ignoroval jsem signály mého těla a obracel se vždy na ostatní a tak nějak pokrytecky jsem si řekl „to je přece všechno v hlavě“.

Dneska už konečně můžu říct, že tyhle pocity a stavy nezažívám, protože jsem pochopil určité věci. Přes den mám hodně energie a v noci ji mám málo, ostatně tak, jak by to mělo být. Vím, že držím svoje zdraví pevně ve svých rukou a moje tělo mi to dává znát.

Vždycky to tak ale nebylo. Žil jsem ten „krásný“ slogan: ,,Žijeme jen jednou.“ Je přece potřeba si užívat co nejvíc to jde a vytáhnout ze života maximum ne? A tak jsem každý víkend pil, chodil na párty a „utíkal od reality„. Jenomže ta „realita“ nás časem dřív nebo později stejně dožene.

Co jsem nejenom na sobě, ale i ostatních lidech vypozoroval je to, že my často tyhle pocity ignorujeme a necháme to dojít tak daleko, až se dostaneme doslova na dno. U mě to nebylo jinak. Jednoho dne jsem se probral v nemocnici napíchnutý na kapačkách, doktoři nevěděli co mi je, neznali přesnou diagnózu.

V neskutečných bolestech celého těla jsem se kroutil na nemocničním lůžku a modlil jsem se. A teprve v ten moment si člověk uvědomí, proč je tam, kde je a že si za vše může sám. Tak jsem se rozhodl vzít své zdraví, ale i celkově život do svých rukou a přijmout veškerou zodpovědnost za svůj život.

Neukazovat na ostatní, že můžou za moje problémy, protože to nám ve výsledku stejně nepomůže, ba naopak. A právě kvůli téhle nepříjemné zkušenosti jsem se začal zajímat proč se mi tohle stalo, začal jsem se zajímat více do hloubky o zdraví našeho těla.

Proč to nechat zajít tak daleko? Naše tělo nám dost dlouho dává signály, než už to nevydrží a dá nám facku, abychom se probrali. Bez které bychom si to ale neuvědomili pořádně. Proto jsem se rozhodl vám napsat 6 věcí, které mi pomohli zlepšit zdraví. Určitě nečekejte klasické rady typu: „Pij hodně vody„, „Začni běhat“ nebo „Přestaň jíst“.

Tyhle rady, které už jsou tak nudné a neustále omýlané (byť jsou fajn), stejně všichni znají, ale reálně nad nimi každý mávne rukou, protože už to všechny otravuje, když to slyší ze všech stran. My se ale pojďme podívat na konkrétní tipy a kroky jak na to v praxi.

 

  • TIP Č. 1: POSILTE SVÉ TRÁVENÍ

Už se nechcete cítit po jídle unavení? Už se vám nechce chodit spát po každém hovězím steaku? Chcete se zbavit trávicích problému na úrovni průjmů, bolesti břicha, křečí nebo plynatosti? Posilte své trávení!

V dnešní době uspěchané, nervózní a stresové má většina z nás značně sníženou trávicí kapacitu a vlivem toho máme čím dál častější problémy s trávením (průjmy, zácpy, bolesti břicha, křeče atd.). Dneska je normální snídat v autě, sjíždět při jídle Instagram, telefonovat nebo řešit práci.

 

Pouhé vyrušení při obědě telefonem, upozorněním nebo zprávy na mobilu se mozek dostává do „pohotovostního“ režimu a my tak uměle snižujeme sekreci kyseliny chlorovodíkové v žaludku a to má za následek delší dobu trávení, tím pádem nafouklost, nevolnost, křeče nebo chronické průjmy.

Vědomé jedení by přitom mělo být na začátku optimalizace zdraví, jelikož náš trávicí trakt určuje o tom, kolik tělo využije živin z jídla, kolik přibereme nebo zhubneme, jak dlouho budeme trávit (jestli hodinu nebo tři), jestli nám daná potravina uškodí nebo prospěje a hlavně jak se budeme po jídle cítit.

Tipy na posílení trávení:

  • 30 minut před jídlem vypijte sklenici studené vody s citronem nebo lžící jablečného octu
  • Zlepšete svůj spánek
  • Jezte každý den zhruba ve stejný čas
  • Jezte v klidném prostředí a důkladně rozmělte potravu (ano, je to pořádně nerozžvíkaná potrava, která způsobuje prdy))
  • 30 minut před jídlem na něj začněte vědomě myslet (zapnete trávení a připravíte tak žaludek na jídlo a ono ho pak krásně spálí jako pec.
  • Nikdy nejezte s mobilem! Vaše pozornost musí jít 100% na jídlo. Otočte mobil a vypněte zvuk, ať vás neruší ani notifikace.
  • Konzumujte jen taková jídla, na které máte chuť. Nikdy se nenuťte do nějakého jídla jen proto, že „byste si ho měli dát“.
  • Jezte do sytosti, ne méně, ne více.
  • Snažte se po jídle dýchat více do břicha. Okysličíte tak střevní klky, zlepšíte vstřebávání živin a budete jídlo spalovat rychleji.
  • Využijte bylinky podporující trávení.

Pamatujte, že jídlo má být požitek, na který je třeba se těšit, užít si ho a cítit se po něm dobře. Pozorujte jak se po každém jídle cítíte, jak je na tom vaše energie? Šla dolů nebo nahoru? A jak je na tom vaše trávení? Chce vám tělo něco říct? Nenaložili jste mu příliš?

  • TIP Č. 2: LEDOVÁ RANNÍ SPRCHA

Pojďme si upřímně říct, že všichni milujeme svoje pohodlí. Ten svůj smrádeček, kde se cítíme dobře. Ale popravdě dlouhodobé setrvání v tmhle „smrádečku“ je totálně destruktivní pro náš život. Co neroste, to hnije – tohle je moje myšlenka, kterou se řídím každý den a neustále si ji připomínám.

Zóna komfortu je to, kde jsme teď. Zkuste si spojit ruce a proplést prsty. Který palec máte nahoře pravý nebo levý? Pokud pravý, zkuste dát nahoru ten levý. Jaký je to pocit? Právě jste mimo svoji komfortní zónu. Zkuste při komunikaci s jinýma lidma držet pevný oční kontakt. Nepříjemné? Dejte se do řeči z neznámým člověkem v metru. Ale to bylo jen pár jednoduchý příkladů.

Pokud je něco, co se nám nechce dělat, ať už to je oslovení holky na ulici nebo mluvení před lidma, ledová sprcha, fitko nebo cokoliv jiného, je to přesně to, co právě teď potřebujeme udělat. Čím větší strach z toho máme, tím víc to potřebujeme udělat. Strach je ukazatel toho, na čem bychom měli pracovat, jinak s námi půjde celý život a bude nás neustále dohánět, pokud si před ním budeme zakrývat oči a dělat, že se nás to netýká. Dokud se mu nepostavíme tváří v tvář.

Vypozoroval jsem totiž, že ať už jsem se zlepšil v jakékoliv životní oblasti, musel jsem zažít spoustu nepříjemných situací, které stejně při ohlédnutí zpět byly směšné. A takhle podle mě my lidi rosteme a zlepšujeme se, protože jinak to ani nejde.

Cílem je místo překážet vidět výzvy a neustále překonávat diskomfort. Tím, jak se bude zvyšovat vaše zóna komfortu, se bude současně zvyšovat i vaše adaptace na stres a nad situacemi, které vás vyvedli z míry se jenom pousmějete a mávnete rukou.

Dejte si každý den co nejdříve po probuzení ledovou sprchu a zkuste vydržet alespoň měsíc. Obzvláště teď v zimě je tento krok mega důležitý nejenom pro imunitu, testosteron, energii, zdraví a zvyšování adaptace na stres (jak fyzický, tak psychický), ale i pro synchronizaci našeho cirkadiánního rytmu (biologických vnitřních hodin), který se v zimě řídí podle chladu. (A v létě podle slunečního svitu.), což je jednoznačně podle mě nejzákladnější stavební kámen pro celkové zdraví.

Nemusíte hned otočit kohoutek na ledovou, stačí když začnete teplou či vlažnou, osprchujete se a pak odpočítáte od 5 do 1 a pustíte ledovou. Můžete se těšit na dávku energie a endorfinů:) Ten pocit za to vážně stojí.

  • TIP Č. 3: ZLEPŠETE KVALITU A DÉLKU SPÁNKU

Tenhle bod je ze všech nejdůležitější. Kdybyste si z tohoto článku měli odnést pouze jednu věc, je to tohle. Spánek je tak komplexní téma a tak důležité, že by si zasloužil celou knihu. Spánek totiž není jenom ta doba co ležíte v posteli. Spánek, respektive kvalita spánku se ovlivňuje už dávno předtím, než ulehnete do postele.

Spánku jsem nikdy nevěnoval moc pozornosti, vždycky jsem přes týden sice spal alespoň 7 hodin, co si pamatuju, ale kvalita toho spánku byla mizerná. Pokud se ráno nebudíte sami, bez budíku plní energie, něco je s s vašim spánkem špatně. Že bez šálku kávy ráno nefungujete? Snažíte se tak jenom zalepit málo kvalitní spánek, což vás stejně dřív nebo později dožene, stejně jako mě.

Po tom, co jsem upravil nejenom délku svého spánku (alespoň 8 hodin), ale i kvalitu se můj život zlepšil o 100% ve všech směrech. Můžu reálně říct, že spánek mi zachránil život. Zlepšily se mi všechny tělesné funkce, o kterých bych mohl psát hodiny, ale to nejhlavnější je to, že mám přes den tolik energie, že jsem si to ani ve snu nedokázal představit, cítím se celkově lépe, méně se stresuju a zvládám všechny těžkosti lépe a s klidem.

Cítím lepší regeneraci, a to nejen tělesnou (svaly, šlachy, klouby), ale i psychickou. Spánek je něco, o čem budu ještě hodně mluvit, protože tohle téma mě natolik zaujalo a ovlivnilo, že jsem mu začal věnovat velkou pozornost a myslím, že se zkvalitněním spánku, snění a dodržováním určité spánkové hygieny, dá vyřešit, troufám si říct většina nejenom tělesných problémů dnešní doby.

Pokud vás zajímá jak zlepšit svůj spánek, vytěžit z něj maximum, doporučuju si přečíst článek o spánku, kde najdete 8 kroků, jak zlepšit váš spánek, které ucítíte ve svém životě okamžitě a už nikdy nebudete chtít zažívat spánkovou deprivaci tím, že budete ponocovat či vystavovat se předspánkovému osvětlení (žárovky, mobil, televize atd.).

  • TIP Č. 4: ZDRAVÍ ZAČÍNÁ VE STŘEVECH

Věděl to i Hippokratés, který údájně říkával, že všechny nemoci začínají ve střevech. Dnes se k tomuto výroku vracejí všichni vědci, ale už i moderní medicína. Střeva jsou v tradiční čínské medicíně nazývaná jako „druhý mozek“ a nejsou tak daleko od pravdy, protože dneska už se ví, že mozek přímo komunikuje se střevy skrze tzv. osu gut-brain.

Ve střevech se nachází 70% naší imunity, takže střeva rozhodují o tom, zda budeme odolní vůči nemocem či nikoliv. Ve střevech se také nachází bakterie, které se nazývají mikrobiom, který rozhoduje nejenom o našem fyzickém zdraví, ale i psychickém. Náš mikrobiom je formován už od dětství a většinou to je dětství, které rozhoduje o tom, jaký budeme mít mikrobiom.

Ale není to tak zlé, mikrobiom se dá do určité míry podporovat. Jak? Probiotické a prebiotické potraviny. Více v mém článku o střevech. Našim úkolem by mělo být podporovat a správně krmit náš mikrobiom a zároveň se snažit zacelovat naši střevní bariéru, která se našim životním stylem (léky, alkohol, lepek z pšenice, nedostatek spánku atd.) stává více propustná.

Což v praxi znamená, že do těla skrze střeva můžou snadněji proklouznout vetřelci, infekce, bakterie, které napadají naše tělo a způsobují nemoce. Takže našim cíle by mělo být vyřadit všechny faktory, které zvyšují střevní propustnost, ale hlavně jí zacelovat určitými potravinami a suplementami.

Pět věcí, které zacelují střevní bariéru

  • Hovězí vývar z masa a kostí
  • Kurkumin
  • Kozí nebo hovězí kolostrum
  • Dlouho macerované a fermentované kvalitní červené víno
  • Spánek (resp. melatonin, který je při spánku vyplaven)
  • TIP Č. 5: VYSTAVUJTE SE SLUNCI

Drtivá většina lidí se přes léto mažou opalovacími krémy, které zabraňují vytváření vitamínu D v pokožce a které mají karcinogenní účinky. Ve studii, kde byly 20 let zkoumáni lidé, kteří se vystavovali Slunci měli daleko menší výskyt civilizačních onemocnění, než ti, kteří se mu chránili.

Sluneční záření obsahuje nutnou dávku ultrafialového záření (UV). To se dělí na UV-A a UV-B. UV-A záření je částečně spojeno s rakovinou kůže. Paradoxem ale je, že většina opalovacích krémů blokuje pouze UV-B záření (označováno faktorem SPF), nikoliv UV-A.

Proto když už se mažete dávejte pozor jaký opalovací krém kupujete. Pokud jsme celý den zavření v nějaké místnosti, kde neproniká denní světlo a svítí se tam pouze umělé osvětlením (kanceláře, školy, fabriky atd.), tak se cítíme unavení, proč?

V místnosti, kde se svítí žářivkama je jenom zanedbatelné množství luxů (ale zároveň vysoké množství modrého světla, které ničí sítnici oka a dehydratuje ho – proto máte unavené oči z koukání do monitoru/mobilu) a tělo tak dostává signál, že je večer a dojde k paradoxnímu vyplavení melatoninu/snížení katecholaminů.

A to nemluvím o tom vydýchaném vzduchu, který způsobuje hypoxii (to je to, když často v práci/škole zíváte). Tělo nemá kyslík, tak se ho snaží nahnat zíváním.

Vliv světla na zdraví a energii

Na oko dopadá světlo, které dává signál našemu suprachiasmatickému jádru v mozku a to dává signál tělu, jestli je den nebo noc a podle toho řídí vyplavování našich hormonů v těle (řídí naší denní energii).

Intenzivní denní světlo nic nenahradí, protože obsahuje plné spektrum barev, které oko potřebuje, proto pokud chcete přes den mít více energie, vyjděte ven na denní světlo. Je přitom jedno, zda je pod mrakem nebo svítí přímo.

Snažte se přes den a hlavně v ranních hodinách co nejvíce vystavovat dennímu světlu, bez brýlí, čoček a oken, které jej blokují. Okna v autě či budově propustí pouze 10ti násobně méně luxů než kolik je venku, takže mozek pak celý den dostává zmatené signály a to má za následek biologický mišmaš, únavu a časté sahaní po kofeinu či jiných stimulantech.

  • TIP Č. 6: ZMĚŇTE SVŮJ POHLED NA JÍDLO

Jídlem se můžeme uzdravit, ale i si škaredě ublížit. To, co je v dnešní době chápáno jako jídlo pro tělo jídlo bohužel není. Jídlo je hodně komplexní téma, kterému se dopodrobna věnuji v online tréninku Efektivní stravování NAPLNO.

Když se na něj totiž budeme dívat z jiného úhlu pohledu, tak nám dá úplně jiné rozměry. Nepotřebujeme jídlo vážit a měřit, abychom zhubli nebo přibrali. Počítání kalorií je hodně kontroverzní téma ve scéně fitness. Pojďme se zamyslet co to vůbec kalorie je.

Kalorie je nějaká jednotka jídla, kterou jsme my lidé vymysleli, abychom o tom mohli uvažovat v nějakých intencích. Ale kde v těle je nějaký mechanismus, který funguje na jednotku kalorie?

Odpověd je: Nikde. Naše tělo totiž nejede na kalorie, ale na ATP (Adenosintrifosfát). Kalorie je něco, co jsme si vymysleli my lidé, abychom o tom mohli uvažovat v nějakých intencích. Otázkou tedy není kolik bychom měli jíst kalorií, ale kolik ATP dokážeme vytěžit z 1g potravy, což je ovlivněno tím jak efektivní je naše buněčné dýchaní, respektive zdraví našich mitochondrií.

Nehledě na to, že tepelným opracováním či jiným zacházením se daná energie (kcal) jídla mění. A to se nebavím o tom, že většina fitness trenéru neřeší jídlo jako takové, ale pouze kalorie.

Nikdo už těm nebohým klientům neřekne, že náš mikrobiom nezajímá, že se mu Snickerska nebo pizza vlezla do kalorických tabulek. To jsme se dostali ale trošku do pokročilejších témat, které budou zpracovány do samostaného článku, aby byly chápány i širší veřejností.

Nic ale není jen čerobílé. Nemám rád rozlišování potravin na “zdravé” a “nezdravé”, protože nic takového jako zdravá nebo nezdravá potravina neexistuje. Něco co označujeme za “zdravé” může totiž v určitých případech tělu škodit, a tak samo i to, co je pro nás přece “nezdravé” může za určitých podmínek tělu prospět.

Když už to takhle kastovat, tak na jídla pro nás přirozená a jídla průmyslově zpracovaná. A neříkám, že je špatně, že existují prům. vyráběné jídla. Kdyby nebyla, tak je tu hladomor. Někdo musí nakrmit těch 7 miliard lidí. Jde o to, že vždy máme možnost volby. Takže ne, nic jako “zdravé” a “nezdravé” jídlo podle mě není.

Vždy totiž záleží na určitých faktorech:

  • Kde potravina vyrostla (popř. žila)
  • V jakých podmínkách tam vyrostla (stav půdy, ovzduší)
  • Jak byla přepravována
  • Jak byla následně skladována
  • Jak byla zpracována (čím jsem ji krájel atd.)
  • Jak jsem ji snědl – rukama nebo příborem?
  • Jaké množství jsem jí snědl
  • V jakém psychickém rozpoložení jsem ji snědl (ve stresu, u televize atd.)
  • Jak rychle jsem ji snědl
  • Jak dobře jsi jsem ji rozmělnil
  • Jak mi chutnala
  • Jaký je můj stav střev (mikrobiomu, trávicích enzymů)
  • Jak jsem se po ni cítil
  • Co jsem dělal po sněžení
  • A další

Co z toho vyplývá?

Je dalších x faktorů, které ovlivňují to, jestli nám může určité jídlo přinést zdravotní benefity a tělo z něj může čerpat živiny. Můžeš mít totiž na stole tu nejlepší superpotravinu, ale pokud ji sníš ve stresu a ještě k tomu je třeba chemicky ošetřena, tak si z ní tělo nic nevezme a spíše ti může uškodit, než pomoct.

Proto by vždy měly být na prvním místě kvaliní potraviny, ale nejenom potraviny, i voda je něco, co do sebe dáváme každý den.

Kohoutková voda už dávno není ideální pro naše zdraví. Už i Akademie věd to potvrdila. Obsahuje totiž řadu toxických látek, které škodí našemu tělu. Prokázané jsou například: pesticidy, estrogeny, těžké kovy, rez, chlór, fluoridy, bakterie a viry. Řešením může být pořízení filtru na kohoutek, který tyto látky částečně odfiltruje.

Souhrn? Nemá smysl tedy zařazovat neřízený kalorický deficit nebo surplus, ale naslouchat vlastnímu tělu a jeho potřebám, což je hlavní myšlenkou Body&Mind Kodex. Bohužel lidé se odpojili od vlastního těla a tělo jim dává zmatené signály, protože bylo dlouhou dobu zaplavované průmyslově zpracovanými potravinami. Řešením je si na nějakou dobu tyto potraviny odepřít, aby si tělo mohlo zase přirozeně říkat, co chce.

Potom mu jednou za čas neuškodí nějaký ústupek ve stravě. Pokud je ale denně zásobováno prům. zpracovanými potravinami, lepkem, rafinovanými oleji, cukrem atd., tak se v těle vytváří chronický zánět. Proto se pojďme v krátkosti podívat, které potraviny omezit nebo se jim raději vyhýbat a které naopak konzumovat pro jejich protizánětlivé účinky.

Pro-zánětlivé potravniy

  • Zpracované maso
  • Pečivo a sušenky
  • Bíly chléb
  • Smažená jídla
  • Alkohol
  • Velké množství cukru, cukrem slazené nápoje a další.

Proti-zánětlivé potraviny

  • Ořechy
  • Extra panenský olivový olej
  • Ryby
  • Avokádo
  • Bobulovité plody
  • Kurkuma
  • Zázvor a další.

To bylo jenom tak hodně v krátkosti o tom, jak můžete ihned vylepšit svoje zdraví a lifestyle. Pokud vás zajímají (nejenom) informace a seznamy o všech dostupných potravinách, a naučit se stravovat tak, aby vašemu tělu prospívali se můžete naučit v online tréninku Efektivní stravování NAPLNO, což je nejkomplexnejší návod podle nejmodernějších vědeckých studií na to, jak mít maximum energie pro svůj život a současně být zdravý, výkonný a získat díky tomu jistotu ve svém zdraví. První 4 video-lekce můžete shlédnout zdarma tady.

Profesionální osobní trenér, autor online-kurzů a online-tréninků o zdraví, stravě a biorytmech těla. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.