Zvyšování adaptace na stres aneb komfortní zóna vs. růst

Dnes žijeme, dá se říct v nejlepší době, co kdy byla. Nemusíme řešit hladomor, války a podobné problémy. Máme všeho dostatek a kvůli toho, že si už nemusíme lovit potravu, tak jsme zpohodlněli. Můžeme mít všechno.

Rychle a hned. Rychlé jídlo, rychlý sex, rychlý internet, rychlé prachy. Celé se to nějak zrychluje. Tím, že můžeme mít všechno a hned začínáme lenivět. Už nemusíme lovit zvířata, abychom se najedli, už nemusíme balit holky – dneska si stačí zapnout porno.

Takhle se dostáváme do začarovaného kruhu a zvykáme si na to. Zpohodlňujeme a stejně tak jako v přírodě – co neroste, to hnije. Vyhýbáme se nepříjemným situacím a tím se nám snižuje adaptace na stres, a když už jsme nějakému vystaveni, tak se hroutíme. Ale můžeme se vyhnout stresu? Myslím, že ne, ale můžeme změnit náš postoj k němu. A proto by našim primárním cílem v této „době pohodlné“ by mělo být zvyšování adaptace na stres.

Jak na to?

Ledová sprcha

věc, které jsem se dlouhou dobu bránil. Měl jsem strach. Strach z toho, že to bude nepříjemné, že z toho budu snad nemocný nebo co. Klasické limitující přesvědčení. Byl jsem ve své komfortní zóně hodně dlouho, ale od doby co se snažím ničit pomyslné bariéry, které jsem si nastřádal za celý život ve své hlavě, jsem se rozhodnul jednat.

Den co den se vystavuju naschvál nepříjemným situacím, protože jenom tohle nás lidi posouvá. Příklad: při cvičení dostáváme své tělo do fyzického stresu. Cílem lidského těla není nic jiného než přežít, dostat se do rovnováhy (tzv. homeostázy).

Proto se snaží lidské tělo přizpůsobit a posílit do dalšího tréninku (aby už nebylo v šoku a zvládlo tak další „stresující“ situaci lépe). To znamená, že každým vystavením krátkého a zdraví prospěšného stresu (ne dlouhému a chronickému, ale o tom jindy) naše tělo sílí.

O ledové sprše jsem psal už dávno a také ji zahrnuji do eBooku Body Mind Kodex, jelikož je to věc, která se vymyká všem stereotypům a je to krásný, přímo učebnicový výstup z komfortní zóny a zvyšování adaptace na stres (fyzický i psychický), kterého dnes máme všichni dost.

Studená sprcha ale nezvyšuje pouze adaptaci na stres, zvyšuje také testosteron, vytváří se nám hnědý tuk (lepší termoregulace těla), srovnává náš cirkadiánní rytmus, posiluje imunitu, zlepšuje cirkulaci krve, podporuje hubnutí a metabolismus, zlepšuje náladu (endorfiny) nebo pleť. Další informace nejen o ledové sprše se můžete dočíst v eBooku Body Mind kodex.

Při vstupu do ledové sprchy a těsně před otočením kohoutku „doprava“ se mi snaží vždycky rozum říct, ať se na to vykašlu. Snaží se mě přemluvit a říká mi, ať toho nechám a neblbnu, ale pokaždé, když jej neposlechnu se cítím, že jsem překonal něco jako svůj vlastní stín, že jsem překonal něco, co mě táhne dolů.

Při tekoucí ledové vodě po svém těle se nesoustředíte na to, co vás čeká nebo na to co se vám stalo v minulosti. Jste pouze tady a teď a to se mi na tom nejvíce líbí, to zpřítomnění. A ten pocit po sprše, ten je nepopsatelný.

A přesně takhle fungují všechny na první pohled „nepříjemné situace“ a naše racionální složka mozku se vždycky snaží zůstat ve svojí pohodlné zóně. Našim cílem je bořit tuto zónu. Den co den se stávat lepším člověkem než jsem byl včera.

Proč ale vystupovat ze svojí komfortní zóny?

Proč nezůstávat ve svém pohodlí?

Od doby co jsem začal vidět místo překážek výzvy, se mi začaly otevírat nové možnosti v životě. Začal jsem viděl věci z jiného úhlu pohledu. Většinou totiž to, co je nám nepříjemné, bychom měli dělat pravidelně. Je vám nepříjemné mluvit před lidmi? Měli byste to začít dělat záměrně, aspoň 3x týdně. Nesnášíte studenou vodu a zimu? Výborně, ledová sprcha je to, co právě teď potřebujete.

Nepohodlí = růst, pohodlí= degradace, úpadech, ochabnutí a rychlejší smrt. Takhle to fungovalo vždycky, slabé kusy prostě odpadávaly. Pokud chcete v životě růst, měli byste se pravidelně vystavovat nepříjemným situacím. Začněte třeba tak, že si budete týden čistit zuby druhou rukou, oslovte pěknou holku na ulici, jděte jinou trasou z práce, cokoliv, co se bude vymykat vašemu stereotypu.

Člověk má údajně až 60 tisíc myšlenek za den a 90% z nich je stejných jako včera. Co to znamená? Stejné myšlenky=stejné činy=stejné výsledky=stejný život=nulový růst=degradace. Naše mysl totiž miluje stereotypy, jasné vzorce a rutinu a tím, že vy tu rutinu rozbijete, nejenomže přijdete na nové myšlenky, ale ukážou se doslova změny ve vašem životě, začnete osobnostně růst.

Pamatujte, že vždy, když se ocitnete v nepříjemné situaci, tak se buduje vaše osobnost, váš charakter a vy sílíte. Vystupujte ze zaběhlých kolejí, může to být cokoliv a můžete začít už dnes. Ten efekt se těžko popisuje, chce to pravidelně zažívat a pocíťovat, zkuste to. Boření stereotypů mění náš matrix, naši realitu, doslova.

Autor online kurzu ENERGY BOOSTER. Sdílím s lidmi principy, které mi pomohly na mé cestě ke kvalitnějšímu životu. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Získejte náskok před ostatními a objevte tajemství! Jak si chytře a správně nastavit snídani? Chcete, aby vaše tělo a mozek fungovali už od rána na 100%?
  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Mrkni tady:
  • Název eBooku
  • 4+1 Klíč k životu podle svého aneb co nás ve škole nenaučili. Čtěte eBook zdarma!