Časově ohraničené stravování jako nástroj pro dlouhověkost, zdraví a energii

Když se řekne časově ohraničené stravování, tak to ve vás může vyvolat pocit, že to je něco omezujícího, pravdou ale je, že to je právě naopak. Časově ohraničené stravování nám dává daleko více benefitů, než by nám mohlo vzít.

Je to jednoduché, spočívá to v tom, že respektujete to, jak je vaše tělo stvořeno a tomu uzpůsobíte svůj životní styl, konkrétně své dny.

Těla našich předků byly zvyklá po miliony let jíst potravu pouze, když bylo Slunce na obloze, když byla tma většinou se nelovilo a ani toho moc nešlo vidět.

Díky tomu se naše trávení uzpůsobilo tomu, že když je tma, automaticky přestane produkovat gastrické hormony, trávicí kyseliny a šťávy, utlumí se činnost střev a tělo se přepne do odpočinkového režimu a zapíná regenerační a reparační procesy.

Když respektujeme tento princip, naše tělo funguje tak, jak bylo stvořeno a díky tomu je silně odolné vůči všem parazitům, virům a patogenům. Má více energie, žije kvalitnější život a dožije se vyššího věku.

V momentě ale, kdy tento princip nerespektujeme a neuvědomujeme si tyto skryté zákonitosti, tak si nevědomky podkopáváme zdraví a doslova zkracujeme život.

Pak nás často trápí chronická únava, nechuť nic dělat, nejrůznější chronické bolesti, problémy s trávením, až to často vyústí v nějaké civilizační onemocnění jako je například cukrovka, diabetes, rakovina, obezita, vysoký krevní tlak…

Pravdou ale je, že tak daleko dojít nemusíme. Stačí pouze, jak už jsem psal výše respektovat něco, čemu říkám naše „evoluční vybavení“, čímž jsme byli obdařeni miliony let od našich pra-předků.

Co se ale stane, když naše strava není „časově ohraničená“?

Problém nastal v momentě, kdy máme k dispozici 24 hodin denně a 365 dní v roce jakoukoliv stravu, na kterou si vzpomeneme. Z hlediska moderní doby to zní fajn, žijeme v přebytku a hojnosti, ale z hlediska našeho zdraví je to naprosto zničující.

Naše trávení není totiž připraveno nonstop přijímat potraviny. Většina lidí, když chce začít žít zdravý životní styl, tak přemýšlí, co přidat do svého jídelníčku, jakou superpotravinu, jaký doplněk stravy, jakou zázračnou bylinu… Já ale vždycky říkám, že prvotní otázkou by mělo být co ubrat ze svého jídelníčku.

V dnešní době přebytku je totiž klíčem eliminace. Vím, zní to jednoduše, ale hodně lidí si to prostě nechce připustit.

Jak funguje časově ohraničené stravování v praxi?

Jednu dobu hodně frčel (možná ještě pořád frčí) přerušovaný půst neboli intermittent fasting. Jde v podstatě o podobný princip, ale hodně lidmi špatně pochopený.

Přerušované hladovění nebo přerušovaný půst totiž dává smysl až s kombinací a pochopení tzv. cirkadiánního rytmu našeho těla. V momentě, kdy propojíme znalosti s cirkadiánní biologie a přerušovaného hladovění, tak se totiž jejich efekt nesčítá, ale násobí.

Klasický přístup k přerušovanému půstu spočívá v tom, že vynecháte snídani a dáváte si až oběd. Samozřejmě záleží, jak to máte nastavené. Nejčastější je asi 8 hodinové okno, kdy jíte a 16 hodinový půst.

To znamená, že např od 12:00 do 20:00 můžete jíst všechno, co chcete, ale dalších 16 hodin ani šálek kávy, prostě nic, zero.

Je to super trik pro vyrovnání krevní hladiny cukru, hubnutí, opravy mitochondrií, stabilizace hladiny ghrelinu (hormon hladu), pozitivní vliv na činnost mozku, snížení pocitu únavy, více energie během dne, lepší spánek, zpomaluje stárnutí buněk, funguje jako prevence proti kardiovaskulárním onemocněním a dokonce snižuje riziko vzniku některých druhu rakoviny.

Osobně ale nejsem fanouškem extrémních forem přerušovaného půstu (jako například 16 hodin půst a 8 hodin okno na jídlo).

Za žádných okolností bych to z dlouhodobého hlediska nedoporučil hlavně těhotným a kojícím ženám a vlastně z dlouhodobého hlediska ani žádným ženám (kvůli hormonům), dále pak lidem s nízkým % tělesného tuku a zároveň nízkou svalovou hmotou, sportovcům s intenzivními tréninky a dětem.

Vlastně bych to nedoporučil z dlouhodobého hlediska většině lidem. Dokonce proběhly studie na kulturistech, kteří aplikovali přerušovaný půst a značně se jim snížil testosteron.

Většinou to funguje na pár měsíců, kdy se lidé začínají cítit dobře, ale cca po půl roce popisují snížení libida, snížení chuti do tréninku, snížení energie a zvýšení kortizolu na úkor testosteronu.

Dlouhodobě nejideálnější forma časově omezeného stravování pro naprostou většinu lidí

Jak už jsem psal výše, propojení cirkadiánní rytmu těla a časově vymezeného stravování je ten klíč. V momentě, kdy vynecháváte snídani pravidelně, tak tělo přichází o prvotní signál, že je den. Nemůže pak pravidelně ukotvovat svůj cirkadiánní rytmus a vzniká cirkadiánní a hormonální mišmaš. Proto je tak důležité zařazovat pravidelně snídani každý den ve stejný čas.

Nejideálnější, dlouhodobě nejudržitelnější a nejzdravější formou 12/12. To znamená, že máte 12 hodin na to, abyste tělu dodali vše, co potřebuje a 12 hodin na to, aby provedlo všechny regenerační a reparační procesy.

Tenhle systém mi dává z dlouhodobého hlediska největší smysl. Sám ho aplikuji už poslední 4 roky a nikdy v minulosti jsem se necítil zdravější, energičtější, hezčí a produktivnější.

Osobně to mám tak, že první jídlo dne si dám v 7:00, druhé cca ve 12:00 a poslední do 19:00. Mezi obědem a večeří mám většinou trénink, kdy po něm dávám ještě nějaký post workout shake. To je můj celkový příjem jídla za den, nic víc, nic míň.

Snídaně, oběd a večera tady nejsou jen tak náhodou, není to žádný výmysl. Z hlediska cirkadiánního rytmu tyto 3 jídla dávají obrovský smysl. Navíc se tam krásně vejde většině lidí celkový optimální příjem jídla za den tak, aby jejich tělo fungoval tak, jak má a měli dostatek energie.

Po 19:00 už nejím ani nepiju absolutně nic, kromě čisté neperlivé vody. Je to proto, aby tělo mohlo zapnout jeden z nejstarších evolučních mechanismů autofagii a mytofagii, kdy se opravují poničené buňky, organely a mitochondrie, vyplavuje se náš nejsilnější antioxidant melatonin a náš nejsilnější spalovač tuků – růstový hormon.

Díky tomu může tělo efektivně regenerovat, léčit se a zbavovat se „všeho zlého“. Pro všechny tyhle procesy (a další) je potřeba, aby bylo vypnuté trávení a prázdný žaludek na spaní.

Časově ohraničené stravování si lze nastavit podle potřeb, vždy je ale důležité dodržet alespoň 12 hodin „půstu“, kdy do svého trávicího traktu nedáte ani zrnko rýže a tělo se mohlo ozdravovat.

Nahlédněte do opravdu efektivního přírodního zdraví hlouběji a přečtěte si článek Tajemství našich předků a naučte se jak dosáhnout stabilního zdraví. maxima energie a neztratit se v labyrintu protichůdných informací o zdravém životním stylu.

Odhalte, jak žít v souladu s vašim tělem a díky tomu raketově nastartujte vaši energii, dobrou náladu a dostaňte své tělo do formy jednoduše a jednou provždy bez jojo efektu díky přírodních principů.

Profesionální osobní trenér, autor online-kurzů a online-tréninků o zdraví, stravě a biorytmech těla. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.