Co to je cirkadiánní rytmus? 4 Kroky k uzdravení vašich hodin v těle

Je potřeba si uvědomit, že všechno na naší planetě i ve Vesmíru funguje v rámci cyklů. Den střídá noc. Zima střídá léto. Hodiny střídají minuty. Déšť střídá Slunce. Přes den jsme aktivní, v noci spíme. A takhle pořád dokola. Všechno se rytmicky opakuje a obrovská výhoda pro nás je to, že tyto „rytmy“ se dají předpovídat.

Jeden z největších objevů lidstva byl, když jsme zjistili, že nejen rostliny a zvířata, ale i my lidé v našich tělech máme tzv. “hodiny”. Ty hlavní hodiny se nacházejí v mozku, v tzv. suprachiasmatickém jádru, a ty ostatní v každé buňce našeho těla, v každém genu a v každém orgánu.

Tyto “hodiny”, které máme v těle vytvářejí pojem o čase pro vaše tělo. Vaše tělo funguje v rámci 24 hodinového cyklu. Podle toho jaká je část dne vaše tělo funguje, resp. vyplavuje určité hormony a to všechno podle vnějších podmínek, které zrovna zaznamenává z nejrůznějších vjemů. Tělo tedy neustále reaguje na signály z vnějška.

Těch signálů na které tělo reaguje a určuje, jak se bude chovat je několik, ty nejhlavnější signály, které dávají informace pro tělo jaká je část dne (a tedy jak je potřeba, aby tělo zrovna fungovalo) jsou světlo a jídlo. A to skrze následující mechanismus.

Na sítnici oka dopadne světlo, to dá do mozku signál, mozek tento signál následně pošle do celého těla. Jídlo – každé sousto jídla aktivuje tyto “hodiny”, které jsou v našich vnitřních orgánech.

Zjednodušeně to znamená: Když jím + je světlo, je den = vyplavují se hormony pro energii a tělo je v aktivním (energizujícím) módu.

Když nejím + je tma = vyplavuje se náš nejsilnějsí antioxidant (melatonin), zapíná se autofágie, což je evolučně nejstarší mechanismus, který opravuje poničené buňky, organely a tělo, spaluje se tuk, vyplavuje se růstový hormon, tělo správně regeneruje a mládne.

Takhle to funguje v tom ideálním případě.

Naši přeci chodili přirozeně spát se západem Slunce a vstávali s jeho východem. Přirozeně jedli, když bylo Slunce na obloze a nejedli, když byla tma (protože nic neviděli, a ani nemohli lovit).

Naše těla se tomu tedy přizpůsobila a tyto mechanismy nám zůstaly od našich předků, ale v podstatě už i od prvotních mikroorganismů a eukaryotických buněk až do teď (a to ať se nám to líbí nebo ne).

Pak přišel zlom

Největší zlom ale přišel roku 1879, kdy byla vynalezena žárovka, která nám tak začala uměle prodlužovat dny a zkracovat noci. Sice jsme si tím prodloužili den, ale zkrátili život, viz dále. Taková žárovka začínala dávat oku signál, že je den, tak tělo začalo dostávat zmatené signály že je den, i když zapadlo Slunce a venku byla „tma“.

Tím začalo první narušování přirozeného cirkadiánního rytmu a rozhazování našich vnitřních “hodin”. Následně s prodloužením dne se lidé nepřirozeně začali stravovat i po západu Slunce, což zase dávalo tělu signály skrze „hodiny“ v orgánech, že je den..

Navíc v noci nikdy nebylo zapnuté trávení a je značně utlumena činnost střev, takže nejenom, že se narušuje cirkadiánní rytmus, ale snadněji se ukládají tuky, vznikají metabolické poruchy, lidé trpí pálení žáhy, trávicími problémy a není náhoda, že s příchodem žárovky začaly statisticky přicházet i civilizační onemocnění.

Jak to ale vypadá dnes?

Lidé přijdou z práce domů po západu Slunce, rozsvítí si všechny žárovky, telefony, televize. Tím dávají signál do očí, že je den a tělo vysílá energizující signály.

Potom se najedí těsně před spaním – další signál, že je den a diví se, že nemůžou usnout. A pokud usnou – usnou  z vyčerpání, ale probouzí se unavení (skrze hormon adenosin).

Ale tuhle únavu ráno zase zaženou kávou a vzniká začarovaný kruh a jedou tzv. “na dluh”. Ne na finanční, ale na energetický. Já to tak taky dělal dlouhé roky, než jsem si uvědomil, že JDE se cítit lépe.

Že JDE vstávat s maximální energií a udržet si ji po celý den, žít s elánem a dobrou náladou a jde usnadnit přeměna postavy.

Tento objev vědci a medicína objevila teprve poslední roky, (v zahraničí už je to poměrně rozšířené a známé), proto pravděpodobně o tomto tématu slyšíte poprvé.

Jsem rád, že se konečně po několika letech začínají dostávat informace o cirkadiánním rytmu i do ČR, překládat knihy a začínají o tom mluvit i přední lékaři, psychologové a výzkumníci.

Už existují stovky vědeckých studií, které dokládají důležitost cirkadiánního rytmu pro lidské zdraví. Ale nejkrásnější na tom je, že to dává smysl i z hlediska našich pra-předků a historie, tedy i tzv. selského rozumu, takže tento fenomén znali už dávno, jen ho žili podvědomě a přirozeně.

Nejčastějším jevem narušeného cirkadiánního rytmu je nedostatek ranní energie, slabá imunita nebo problémy s přeměnou postavy či trávicí problémy (pálení žáhy, únava po jídle, nadýmání..).

Dlouhodobě narušený cirkadiánní rytmus, bez ohledu na to, jak dobře se stravujete, nebo jak dobrý pohyb máte negativně ovlivňuje vaši postavu, zdraví, hormony, metabolismus a imunitu.

Jak souvisí cirkadiánní rytmus a spánek s přeměnou postavy a se zdravím?

Pokaždé, když se dostanete k pojmu přeměna postavy, tak se setkáte s dietama, počítáním kalorií a makroživin. Tedy tím, kolik toho musíte sníst, abyste dosáhli požadovaného výsledku. Lidé při přeměně postavy často uvažují pouze v kontextu diet.

Nové vědecké studie z posledních let však ukazují, že obrovský faktor jak bude naše tělo nakládat s živinami, využije kalorie z potravy, jak rychlý budeme mít metabolismus jak snadno budeme nabírat nebo spalovat tuky je právě cirkadiánní rytmus a spánek.

Zkracování spánku (méně než 8 hodin) snižuje schopnost spalovat tuky – odkaz na studii. Pokaždé, když si zkracujete spánek, snižujete efekt jakékoliv diety nebo celkové schopnosti těla přeměnit postavu (nebo se uzdravit).

Narušení spánku i cirkadiánního rytmu negativně ovlivňuje pocit hladu a sytosti (skrze hormony ghrelin a leptin), které jsou důležitou součástí těla, které nám umožňuje stravovat se intuitivně podle toho, co naše tělo potřebuje.

To vysvětluje, proč u lidí s leptinovou rezistencí chybí “záklopka” a objevuje se přejídání nebo pak velké chutě na sladké a nezdravé jídlo (rozhozené hodiny – tedy cirkadiánní rytmus).

Dále narušení cirkadiánního rytmu a spánku vede ke špatnému vyplavování neurotransmiterů v mozku, což v praxi znamená, že lidé často mají málo dopaminu, serotoninu a díky tomu mají špatnou náladu, nechuť nic dělat, málo energie, jsou často unavení a nemají disciplínu a hlavně MOTIVACI (jíst zdravě, sportovat, žít zdravě), a tak sáhnou po nějaké sladkosti, alkoholu, seriálu, sociálním sítím a dalším kompenzačním prostředkům, aby si vykompenzovali vyplavení endorfinu a dopaminu a díky tomu pak zase dostali do začarovaného kruhu závislostí.

Pak jejich mozek hledá výmluvy, že na to nemají čas, peníze, energii ani chuť něco měnit že to je složité a nejde jim to, a tak zůstanou radši tam, kde jsou teď. Takhle žije většina moderní civilizace a není náhodou, že jsou u nás čím dál častější civilizační onemocnění jako například obezita, diabetes nebo rakovina.

Snížený melatonin (rozhozené vnitřní hodiny) potom způsobuje u lidí to, že na ně daleko hůře působí toxiny, patogeny, bakterie, antinutrientní potraviny a celkově jsou méně odolní na všechno, včetně stresových situací.

Naopak lidé se srovnaným cirkadiánním rytmem, kvalitním spánkem a dostatkem přirozeného melatoninu v noci, mají daleko větší odolnost na nemoce, stres, ale třeba i nezdravé potraviny, takže si můžou dovolit daleko více “prasit” s daleko menšími důsledky na jejich tělo. Mohou si dovolit daleko více ústupků ve svém (ne)zdravém životním stylu.

Víte, že klasické diety už dávno nefungují?

Jste někdo, kdo chce doopravdy zlepšit své zdraví? Vím, že to zní bláznivě, protože tak často slýcháme, že když chcete žít zdravě, tak dieta je na prvním místě a taky o tom, že musíte mít správný pohyb a odepírat si všechno to dobré.

Dále budu sdílet 3 klíčové kroky, které zcela změní jak vnímáte přístup ke zdraví.

Takže co dělat když diety, pohyb a klasické “fitness rady” dále nefungují?

Je to srovnání vašich biologických hodin, které musí tikat správně

Znamená to, že místo toho, abyste drželi drastické diety nebo si něco odepírali, zaměříte se na jednoduchost a návratu k přirozenosti.

Dnes chci s vámi sdílet 4 klíčové kroky o našem cirkadiánním rytmu neboli našich biologických hodinách a jak díky tomu můžete zlepšit své zdraví, zvýšit svou energii nebo mít vysněnou postavu a větší sebevědomí, dokonce i pokud máte hodně práce nebo školy, malé děti nebo si myslíte, že máte slabou vůli..

Ano, vím co si pravděpodobně myslíte: ,,Já s disciplínou nejsem kamarád a o zdravém životním stylu toho příliš nevím”. Ale věřte mi, ukážu vám skvělý způsob jak můžete využít sílu srovnaného cirkadiánního rytmu a dosáhnout stabilní energie během dne, lepší zdraví, náladu, chuť do života a samovolné uzdravení vašeho těla.

Klíčem č. 1 je: Večerní světlo ve vašem pokoji

Tohle je extrémně důležité, protože po západu Slunce neexistuje žádný přirozený zdroj světla kromě hvězd, blesků, měsíce a ohně, které mají zanedbatelné množství luxů narozdíl od led žárovek.

Pokud alespoň 90 minut před spaním budete v naprosté tmě, správně se vám vyplaví šišince mozkové a ve střevech melatonin – klíčový hráč pro vaše zdraví, ten vás příjemně „otupí“, unaví a vy budete chtít přirozeně spát.

Vaše tělo se v ten moment začne uzdravovat. Nejlepší tip, jak to “hacknout”, který sám už dlouhé roky využívám je nasadit si tzv. Brýle blokující modré světlo. Ideálně ty, které blokují 100% modré a 100% zelené vlnové délky.

Jakmile je jednou zkusíte, už nikdy nebudete chtít žít bez nich. A už nikdy nebudete mít problém usnout. Důležité je taky nastavit si na mobilu osvětlení, aby jednak nenarušovalo váš CR, ale taky aby nenarušovalo vyplavováni melatoninu, ale aby ho naopak podpořilo.

Návod pro červený displej pro iPhone: Nastavení – Obecné – Zpřístupnění – Zkratka zpřístupnění – Filtry barev – barevné tónování – intenzitu dejte doprava – odstín dejte doleva – zpět do zpřístupnění – filtry barev.

Pak pokaždé, když 2x zmáčnete „home button“, tak vám zčervená displej, který neobsahuje modrou a zelenou barvu, které blokují melatonin, ale pouze tu červenou, která je bezpečná.

Na androidu můžete využít aplikaci Twilight. Vystavování modrému světlu před spaním snižuje produkci melatoninu, což se ví už od roku 1989. Některé studie zase zkoumaly jak působí modré světlo ze smartphonů v noci na cirkadiánní rytmus a melatonin a ukázalo se, že jej snižuje až o 40%.

Klíčem č. 2 je: Vstávejte a choďte spát každý den ve stejný čas

O tomhle už jste možná někde slyšeli, ale doteď vám to nikdo pořádně nevysvětlil. Hlavní princip spočívá v tom, že hodně lidí vstává každý den v jiný čas, hlavně o víkendu.

Díky tomu se jim posouvá jejich cirkadiánní rytmus, tedy vyplavování určitých hormonů a vzniká cirkadiánní “mišmaš”.

Pak díky tomu, nejčastěji v pondělky vzniká tzv. “sociální jet lag”, kdy lidé nemají energii a náladu a jsou protivní, protože se rozhodil jejich cirkadiánní rytmus a oni si posunuli svoje biologické hodiny, které se jim “opožďují”.

Tohle je nesmírně důležité, protože vstáváním každý den ve stejný čas si postupně tělo začne srovnávat hormony, trávení a stabilizovat energii.

Vy tak budete najednou cítit ráno a během dne stabilní energii, protože všechny funkce v těle se začnou synchronizovat a začnou fungovat tak, jak mají.

Určitě to znáte – pondělí je nejhorší, máte nejméně energie z celého týdne, pak se vám během týdne začne postupně, alespoň trošku ukotvovat cirkadiánní rytmus, protože vstáváte (do práce nebo do školy) každý den ve stejný čas.

V pátek máte nejvíce energie, a tak jdete na párty s přáteli, kde ponocujete a ráno se probudíte o 2 hodiny později, než normálně – a přesně tady se děje posunutí cirkadiánního rytmu, a tedy i všech pochodů v těle, včetně trávení, hormonů, činnosti orgánů atd.

Často dostávám od lidí zpětnou vazbu, že při prvních 14 dnech, kdy se srovnávají cirkadiánní rytmus, zažívají euforické stavy podobně jako na drogách.

Pokud nemůžete usnout v předem určený stejný čas každý den tak, abyste měli aspoň 8 hodin spánku, prvních 7 dní můžete využít bylinky jako meduňku, kořen kozlíku lékařského nebo Sleep Faster, což je kombinace nejúčinějších přírodních látek pro rychlejší usnutí. Užívají se 30 minut před spaním.

Klíčem č. 3 je: Nejezte NIC 3 hodiny před spaním

Největší mýtus ve finess, že by se měl jíst tvaroh těsně před spaním kvůli maximální proteosyntézy, je už dávno překonaný nejen studiemi, ale i praxí.

Je potřeba porozumět tomu, že naši předci nemohli jíst ani lovit za tmy. Čím více se před spaním najíme, tím více zatížíme trávení a tělo přes noc bude věnovat pozornost trávení potravy a ne efektivní regeneraci a ozdravování organismu.

Aby během spánku došlo k náležité opravě poničených organel, tak je potřeba, aby nebyl zvýšen inzulín. Jeden z nejčastějších důvodů, proč se lidé ráno budí rozbití, protivní a bez energie je, že se najedli před spaním a jejich tělo se nemohlo věnovat “uklízení” a spalování tuků.

To znamená, že pokud nepůjdete spát s plným žaludkem, nenarušíte si svůj cirkadiánní rytmus, správně se vyplaví melatonin (náš nejsilnější antioxidant, který nás chrání před viry a patogeny), zapne se jeden z nejstarších evolučních mechanismů tzv. autofágie a tělo bude přes noc opravovat efektivně poničené buňky, mitochondrie (továrny na energii a dlouhověkost) a organely, začne regenerovat, ničit patogeny, mládnout a dokonce i spalovat tuky, a to nejkrásnější je, že se ráno probouzíte s elánem, skvělou náladou a maximální energii.

Dodatek k alkoholu: Hodně lidí namítá, že po sklence vína se jim usíná lépe. A je to pravda, alkohol urychluje dobu usnutí, ALE ZHORŠUJE STRUKTURU SPÁNKU a narušuje cirkadiánní rytmus večer. Hlavně spánkovou fázi REM, což je snová fáze nutná pro naši tělesnou i duševní regeneraci.

Klíčem č. 4 je: Dejte si do 60 minut po probuzení kvalitní snídani

Tohle je naprostý základ, protože snídaně zásadně ovlivní neurochemii v mozku, hormony a energii během dne. Proto možná, pokud jste tohle dosud nevěděli, tak jste po snězení snídaně cítili únavu a nutkání si jít lehnout.

Zároveň pokud budete snídat každý den ve stejný čas, začne se vám díky aktivování periferních hodin v orgánech postupně ukotvovat váš cirkadiánní rytmus a vy se díky tomu budete automaticky cítit lépe a všechny pochody v těle začnou fungovat tak, jak mají. Je to až neskutečné, jak se budete cítit.

Možná si teď říkáte: Ok, to zní fajn, ale nevím kde teď začít. Chybí mi nějaký celkový návod.. Začněte tím nejdůležitějším – začátkem dne. Zařaďte každý den ve stejný čas kvalitní snídani. Řešením pro maximalizaci energie, zlepšení zdraví a vaši vysněné postavě je žít v souladu s našim tělem a dopřát mu to co potřebuje a začít od stratu dne a to je snídaně.

A protože naučit se snídat tak, aby to mělo co největší efekt na tělo nemusí být na začátku jednoduché (obzvlášť pokud toho zatím o hormonech, mozkové biochemii a cirkadiánním rytmu moc nevíte), vytvořil jsem online trénink s názvem Jak správně snídat + 9 efektivních receptů pro vaše zdravé tělo a mozek, díky kterému se můžete naučit vše o snídaních a začít se svým zdravým životním stylem už dnes.

Pro mě, jako pro člověka, který pomáhá lidem zlepšovat zdraví a kterému rukama prošlo už stovky klientů, kterým jsem pomohl zlepšit jejich zdraví a splnit si jejich cíle + sám jsem se vyléčil z údajně nevyléčitelné nemoci je správně nastavená snídaně mým tajemstvím úspěchu č. 1, které mi vždy skvěle funguje.

Proto jsem se rozhodl své tajemství sdílet a vytvořil online trénink Jak správně snídat + 9 efektivních receptů pro vaše zdravé tělo a mozek. Zlepšete jednou provždy vaše tělo i bez složité úpravy stravy a odepírání si jídla nastavením chutné snídaně. Popravdě nevím, jak dlouho bude trénink Jak správně snídat + 9 efektivních receptů pro vaše zdravé tělo dostupný zdarma a nejspíš ho budu muset brzy opět prodávat za normální cenu, protože jeho hodnota je opravdu obrovská.

Jak správně snídat + 9 efektivních receptů pro vaše zdravé tělo je tu pro vás, aby vám pomohl konečně zlepšit zdraví, zvýšit energii, usnadnit přeměnu postavy a dosáhnout vašich cílů. Popravdě vás nejspíš překvapí, jak úžasné výsledky přináší trénink Jak správně snídat + 9 efektivních receptů pro vaše zdravé tělo demotivovaným a unaveným lidem kteří, kteří normálně po ránu nemají hlad, energii a na snídani ani pomyšlení. Kvalitně nastavená snídaně + dávána každý den ve stejný čas je to totiž váš první (a zároveň ten nejjednodušší) krok ke srovnanému cirkadiánnímu rytmu.

Profesionální osobní trenér, autor online-kurzů a online-tréninků o zdraví, stravě a biorytmech těla. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.