Jak v zimě kompletně restartovat tělo? Zimní „biohacking“ dovolená! (+návod)

S příchodem zimy, krátkých chladných tmavých dnů a absence slunečního záření všichni každý rok vždy pociťujeme úpadek energie, libida a chuti něco vůbec dělat, vytvářet, vylézat z baráku..

To jde do jisté míry vykompenzovat určitými technikami a technologiemi, jako je světelná optimalizace domácnosti, infrapanely, chození na krátká solária, otužování, dbáni na kvalitní spánek, přechod na zimní stravu atd..

Nikdy ale ne do takové míry, jako v létě. V létě totiž máme všichni přirozeně dostatek energie, dobré nálady, silnější zdraví a více chuti žít. V zimě je to právě naopak. 👎️

A někomu to možná vyhovuje se na celou zimu zavřít doma a jen tak být v hibernaci, sledovat seriály u čaje a zatopit si v krbu. Já to ale nesnáším, jsem ale typ, který je rád aktivní, tak jsem se rozhodnul to „hacknout“.

Aby se tělo mohlo zase restartovat, dočerpat zásoby Vitamínu D a energie na další část zimy, je ideální v prosincovém období odletět někde do tepla.

Návod na biohacking zimní dovolenou (10 kroků)

Výhoda je, že příchod zimy můžeme každý rok očekávat, tzn., že si to můžeme dopředu naplánovat (např. volno v práci) nebo třeba našetřit.

  1. Vyberte si krajinu, kde je v těch nejtmavších, nejstudenějších a nejkratších dnech u nás (prosinec-leden) alespoň 20 stupňů. (Já si vybral Egypt, kde je zrovna 28 stupňů)
  2. Vyberte si let tak, aby ideálně nenarušoval spánek a cirkadiánní rytmus – tam ani zpět. Já např. odlétal z Prahy ve 14:00 a zpátky v 20:00, což není úplně ideální, ale byl to ten nejlepší let, co jsem našel)
  3. Na takové dovolené je ideální být buď sám/sama nebo s někým, kdo zná pravidla cirkadiánního rytmu a kvalitního spánku..
  4. Na dovolené nechoďte moc na párty, neponocujte a nepřehánějte to s alkoholem a poslední drink si dejte s večeří (cca do 19:00) – ideálně kvalitní červené víno.
  5. Vyberte si hotel, kde je fitko nebo prostě jen cvičte venku. (Důležitý krok – mějte řízený pohyb – procházky nestačí)
  6. Mějte hodně sexu – pokud jedete s partnerek/partnerkou – ideál. Pokud ne, tak se s někým seznamte. Bavte se s cizími lidmi. Oslovujte je sami a nečekejte, že někdo osloví vás. Můžete tak vytvořit přátelství na celý život, navíc tělo vás za to odmění, dopaminem, serotoninem a podle studií se vám bude i zvyšovat tvorba BDNF v mozku, který vytváří nové synapse a neurony. Tento krok je důležitý pro obnovení hormonální rovnováhy a zvýšení well-beingu.
  7. Vystavujte se alespoň 60 minut denně Slunci bez opalovacích krémů.
  8. Choďte hodně na boso a plavejte v moři – alespoň 30 minut groundingu denně (více o groundingu v tomhle článku.)
  9. Jezte lokální a sezónní jídlo – tenhle krok většinou splní všichni, málokdo si už dneska nosí na dovolenou chleba s paštikou, haha. Nebo jo?😳
  10. Co si vzít s sebou? Všechny suplementy, které normálně berete na tuto dobu vysaďte (max. kromě magnesia – alespoň bisglycinát, protože při tréninku na Slunci je jeho spotřeba cca 2x tak větší). Vemte si s sebou jen: Trávící enzymy a popř. Betain HCL proti bakteriální otravě a pro vytěžení více nutrientů z horší stravy, a dávejte s každým jídlem. Pro jistotu i Smectu. Kvalitní sůl (keltská, mořská, himálajská) pro doplnění elektrolytů. Klapky na oči a špunty do uší na spánek a hlavně brýle, které blokují modré světlo. Popř. ještě nativní protein kvůli zajištění kvalitních aminokyselin a imunoglobinu pro lepší trávení a ochranu střev.

Pokud dodržíte všechna pravidla, tak taková dovolená má pak na vaše tělo extrémně pozitivní vliv. Tělo si druhou část zimy udělá zásoby vitamínu D, který nejenom posiluje imunitní systém. Je důležitý pro celkové zdraví a hlavně psychiku. Ovlivňuje expresi několika tisíc genů, stejně jako řadu hormonů.

Dále pak díky groudingu, neboli uzemnění vykompenzujete negativní vlivy nezdravého životního stylu vlivem vynegování volných radikálů a snížení oxidačního stresu v těle a tím snížení tělesné zánětlivosti, což je příčina všech nemocí.

Díky takové týdenní dovolené se budete cítit jako znovuzrození, mít o 100% více energie, dobré nálady a budete připraveni na všechny výzvy, které vám zima přinese. Aby ale tohle celé ale dávalo smysl, je potřeba pochopit své vlastní tělo. Potřeby každého těla se můžou hodně lišit.

O individualitě v životním stylu a konkrétních postupech jak optimalizovat své tělo pro vaše maximální zdraví a energii je potřeba znát svůj specifický tzv. chronotyp (celkem jsou 4 v naší populaci). Jaký jste chronotyp a co a kdy byste měli dělat ve svém životním stylu zjistíte, když si uděláte kvíz ZDARMA tady.

Profesionální osobní trenér, autor online-kurzů a online-tréninků o zdraví, stravě a biorytmech těla. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.