Intenzivní osvětlení před spánkem jako karcinogen

Snažíte se žít zdravě? Cvičíte, dodržujete zdravou stravu, jíte doplňky stravy a děláte všechno pro to, abyste byli zdraví, ale pořád se necítíte dobře? Může za to tahle věc.

Lidé (ale i mikroorganismy nebo zvířata) už od pravěku byli zvyklí chodit spát se západem Slunce a přirozeně vstávat, když je probudil východ. Západ Slunce tak dal signál tělu, že je noc a že není potřeba obstarávat potravu, jelikož nic není vidět a je potřeba se stáhnout do ústraní a jít spát.

Se západem Slunce se tak vyplavil náš nejsilnější antioxidant, který máme k dispozici – melatonin a ten dokázal opravit všechny poničené buňky a organely a připravit tak dělo na další den, i když bylo značně poničené.

Největší zlom ale přišel roku 1879, kdy byla vynalezena žárovka, která nám tak začala prodlužovat dny a zkracovat noci tím, že začala dávat oku zmatené signály že je den, i když zapadlo Slunce a venku byla „tma“.

To ale ještě nebyl takový problém, protože její spektrum barev bylo poměrně teplé, takže se blížilo přirozenému západu Slunce. Zvrat přišel ale v roce 1990, kdy vznikla první LED dioda. LED dioda byla natolik oblíbená a úsporná a zároveň měla vyšší životnost, že se začaly vytvářet LED televize, LED displeje mobilů, LED displeje notebooku a další.

Problém je ale v tom, že tato dioda vyzařuje extrémní množství světla o modré vlnové délce, které nejvíce oku, ale i srze kůži dává tělu signál, že je den a tělo se tak nemůže přepnou do režimu spánku, vyplavit potřebné hormony a zapnout „noční očistu“.

Už nepotřebujete užívat žádné antioxidanty

Co kdybych vám řekl, že můžete s klidem vyřadit všechny vaše antioxidanty a můžete udělat něco mnohem efektivnější pro vaše zdraví, psychiku a výkonnost a zcela ZADARMO? V těle máme jeden nejsilnější antioxinant, silnější než všechny na celém trhu a my ho dobrovolně potlačujeme.

Tím antioxidantem je melatonin, který se vyplavuje pouze, když nedopadá na sítnici oka světlo o modré (částečně i zelené) vlnové délce. Světlo o modré vlnové délce neboli modré světlo produkují v dnešní době všechny žárovky, televize, mobily, elektrospotřebiče, lampy, automobily, billboardy atd. atd.

Co ale dělá dneska normální člověk před spaním? Zapne televizi, rozsvítí si světlo a dívá se do mobilu. Oko dává ihned signál našemu suprachiasmatickému jádru, které říká tělu: ,,AHA je den, je potřeba být vzhůru, čilý a připravený do boje“ a vyplavuje energizující hormony. Co je ale nejhorší je to, že takhle necháváme své děti, kteří jsou na modré světlo nejcitlivější.

Naše „vnitřní hodiny“ se posunují, oddaluje se vyplavení melatoninu a lidé se budí rozbití, bez energie a unavení. Po probuzení si potřebují dát kávu a nálož sacharidů, aby se z toho „pekla“ dostali. A takhle se to opakuje každý den.

Tím pádem jedou na dluh a tělo jim dříve nebo později přestane fungovat tak jak má a objeví se civilizační onemocnění jako diabetes, rakovina, obezita atd. A tohle není žádné strašení, podle této studie má třísměnný provoz, tedy nadměrné vystavování světlu když je noc, přímo karcinogenní účinky na tělo. Tohle není žádná „bro science“, na toto téma už existují stovky vědeckých studií, jenom u nás Česku se o tom příliš nemluví.

Tato studie zase poukazuje na to, že melatonin, který oddaluje modré světlo nás chrání před rakovinou a jeho nedostatek může být jednou z příčin rakoviny. Toto je poměrně nové téma této doby, o kterém se příliš nemluví, ale za pár desítek let o tomhle bude podle mě (věřím v to) vědět i širší veřejnost a podniknou se k tomu určitá celosvětová opatření.

Proč zrovna modré světlo?

Proč je ale zrovna modré světlo účinné při potlačování melatoninu? Je to proto, že nejvíce modrého světla se nachází právě přes den. Je to evoluční mechanismus, který nás udržuje bdělými. Dr. Matthew Walker ve své knize Proč spíme říká, že odpověď nalezneme v odkazu našich předků.

Člověk se stejně jako všechny druhy suchozemských živočichů vyvinul z mořských živočichů. Oceán funguje jako světelný filtr pohlcující většinu delších vlnových délek světla (červenou, žlutou). Projdou pouze krátké vlny, tedy modré světlo. Proto je oceán modrý a proto vidíme modře, když jsme ponoření pod hladinou.

Většina mořských živočichů se tedy vyvinula podle viditelného modrého světla a tak se vyvíjel také jejich zrak. Naše citlivost na modré světlo je tedy pozůstatek zděděný po mořských předcích.

Bohužel  se naše tělo za tak krátkou dobu nedokázalo adaptovat a tak nás tato evoluční shoda okolností pronásleduje v moderní éře LED světel, mate náš melatoninový cyklus spánku a bdění a způsobuje nemoci, oslabenou imunitu a další civilizační onemocnění.

Melatonin chrání mitochondrie před poškozením a zlepšuje jejich funkci, tyto zdravotní benefity nebyly prokázány ani u vitamínu C a E. (Odkaz na vědeckou studii) Co to znamená ve zkratce? Zdravé mitochondrie → jejich delší životnost→ naše delší životnost.

Možná budete namítat, že znáte někoho nebo jste to možná vy sami, kdo může před spaním hledět do mobilu a spí celou noc jako miminko. Bohužel i těmto lidem, bez ohledu na jejich kvalitu a délku spánku modré světlo oddaluje vyplavení melatoninu a tedy i zkracuje život.

Jak škodí modré světlo?

  • Podle studií značně snižuje množství REM spánku (fáze, kdy se nám zdají sny), tolik důležitého pro naši psychiku
  • Opožďuje vyplavení melatoninu až o 90 minut po dobu několika dní po tom, co člověk začne blokovat modré světlo!
  • Zapřičiňuje probuzení bez energie, méně odpočatí a častá únava během dne
  • Ničí sítnici oka
  • Ničí architekturu spánku
  • Narušuje cirkadiánní rytmus
  • Dehydratuje oko

Jak chránit svůj melatonin?

  • Pořiďte si brýle blokující modré světlo a nasaďte je 3 hodiny před spaním (nejdůležitější krok + efekt na spánek a energii na druhý den jde cítit hned).
  • Doma (3 hodiny před spaním) umístěte světlo někde hodně nízko, aby na vás nesvítilo z vrchu.
  • Pořiďte si žárovku v co nejteplejších barvách.
  • Kupte si zatemňovací závěsy, v noci mějte v ložnici totální tmu.
  • Nainstalujte si software blokující modré světlo (i přes den, kvůli ničení sítnice).

Bylo by dobré zmínit, že rozhodně nedoporučuju po přečtení tohoto článku začít suplementovat syntetický melatonin. V první řadě mají všechny dostupné suplementy obsahují obrovské množstí melatoninu, které vám může spíše uškodit než pomoct (noční můry, ranní únava).

Ten nejdůležitější důvod je ten, že při jeho užívání tělo začne snižovat vlastní přirozené vyplavování, což často vede k závislosti. Nikdy žádný doplněk stravy nenahradí přirozenou sílu vyplavení vlastního melatoninu.

Není tedy nic jednoduššího než blokovat a postupně snižovat intenzitu modrého světla před spaním, odbrzdit šišinku a vypustit vlnu melatoninu dávající tělu a mozku signál, že je po setmění, čas jít spát a zapnout „opravný proces“ v těle.

Teď, když už o této problematice víte je na čase to začít aplikovat do praxe a zkvalitnit si tak zdraví a život obecně. Do hloubky jsem na tohle téma připravil kvíz zdarma, ke kterému můžete teď získat přístup a můžete opět navrátit tělo do zdravého módu.

Profesionální osobní trenér, autor online-kurzů a online-tréninků o zdraví, stravě a biorytmech těla. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.