Spánek, snění a proč se nám sny zdají? + 8 tipů jak zkvalitnit spánek

Položili jste si někdy otázku proč spíme?

Spánek je neodmyslitelnou součástí našich životů. Prospíme průměrně 1/3 života. (Někdo více někdo méně). Dříve ale než se podíváme na to proč vůbec spíme, si pojďme říct něco málo o spánku.

Spánek se dělí na 5. fází

  1. Fáze NREM (usínání) – je to fáze, kdy se mozek dostává do tzv. stavu Alfa a vysílá velmi pomalé vlnové frekvence. V této fázi jsme ještě schopni vnímat své okolí, objevují se svalové záškuby. Trvá pouze pár minut.
  2. Fáze NREM (spánková vřetena) – Mizí pohyby očí, srdeční tep se zpomaluje a klesá tělesná teplota.
  3. Fáze NREM (přechod mezi lehkým a hlubokým spánkem) – mozek vysílá delta vlny, označuje se též jako delta spánek. Nejdůležitější fáze regenerace a doplnění energie.
  4. Fáze NREM (hluboký spánek) – 3. a 4. fáze se prolíná a je spolu úzce spojena. Tyto 2 fáze jsou nejdůležitější co se týká regenerace těla. Dochází k „opravování“ těla a při této fázi tělo vyplavuje až 70% růstového hormonu (ano, to je ta fáze, kdy rostou svaly:D). Trvá zhruba 30 minut.
  5. Fáze REM (rapid eye movement = rychlý pohyb očí) – Zvyšuje se mozková aktivita, zdají se nám sny. Nejhlubší část spánku, zrychluje se dech, svaly jsou nejvíce uvolněné. Pokud nás někdo v této části spánku probudí, na druhý den pociťujeme únavu a jsme bez energie.

Celý spánkový ciklus se za noc několikrát opakuje, obvykle 4x – 5x.

Proč teda spíme?

Na tuhle otázku existuje hned několik teorií. Někteří tvrdí, že naše duše cestuje v jiném časoprostoru. Někteří zase, že to co si myslíme, že je realita je sen a to co je pro nás nyní sen je skutečně život. Na jednom se ale shodnou všichni, spánek prostě ke zdravému životu potřebujeme.

Udává se, že ideální doba spánku je mezi 7-8 hodinami, přičemž 9 hodin je už moc a případné „přespání“ může být spíše kontraproduktivní. Takže ne, nedá se říct, že by se dal „dospat“ pracovní týden o víkendu, jelikož si takto zbytečně nabouráme naše biologické hodiny a jsme následně ještě více unavení.

Sny

O snech se toho moc neví a taky existuje spousty teorií proč jsou tu a proč se nám zdají. Na čem se ale vědci a lidé zkoumající lidské sny dohodli je to, že tady nejsou náhodou. Mají vyplavit nadbytečnou a nahromaděnou energii za celý den, proto se nám například zdají noční můry. Dá se teda říct, že kdyby se nám občas nezdály noční můry, skončili bychom na psychiatrii.

Sen je stav, kdy podvědomí vyplavuje zapomenuté vzpomínky, nadbytečné a nahromaděné pocity, nevyřčené slova a  potlačené touhy.

Využití snů pro svůj osobní růst

Už od pradávna lidé chodili za terapeutami a bylo normální, že pokud měli nějaký sen, zašli si ho vyložit a problém byl vyřešen. Řešili se tak jak zdravotní problémy, tak ty duševní. Znamená to, že pokud se nám opakuje neustále jeden sen dokola, měli bychom si zajít vyložit sny nebo hledat, co znamenají ve snáři?

Nikoliv. Jeden sen může mít pro dva lidi úplně jiný význam. Je potřeba si tedy sednout a analyzovat, proč se mi daný sen zdá a zda má souvislost s mým životem. Jsem přesvědčený, že v každém případě je člověk kompetentní a schopný k tomu být sám sobě terapeutem. Opakující sny však mají vždy souvislost s našimi životy.

Je to něco, co se nám naše podvědomí snaží říct skrze sny, jelikož při bdělém stavu je „zapnut“ náš rozum a podvědomí tak nemá možnost nám sdělit všechny informace.

Jak zkvalitnit snění a pamatovat si sny?

Existují dva typy lidí. Jedni jsou ti, kteří si pamatují každý jeden sen, klidně i 2 roky dozadu. Druzí jsou ti, kteří říkají, že žádné sny nemají. Takoví lidé si ale je pouze nepamatují.

Řešení je proto vždy po probuzení napsat co nejvíce informací a detailů o snech, protože se udává, že sny si pamatujeme vždy jen 5 minut po probuzení, po 10 minutách už se stává, že ani nevíme, že se nám něco zdálo. Pro podporu snění se dá využít například Kozlík lékařský nebo L-Theanin před spaním (vyskytuje se přirozeně v zeleném čaji).

Jak ale zkvalitnit spánek?

Pokud nemáme kvalitní spánek tak nejenom, že se nám nemůžou zdát sny, nemůžeme ani pořádně fungovat přes den a všechny tělesné funkce jsou utlumeny, od těch kognitivních, přes hormony, slabou regeneraci svalů a kloubů, imunitní systém, energii,  snížení testosteronu, příbytek na váze (vlčí hlad z nedostatku spánku a rozházení hormonů) až po trávení.

Proto je důležité dodržovat určitou „spánkovou hygienu“.

Jak na kvalitní spánek

  • Chodit spát a vstávat každý den ve stejnou dobu a to včetně víkendů, jelikož si tělo za 5 pracovních dní částečně seřídí svoje „vnitřní hodiny“ a pokud se to o víkendu snažíte dospat opět si je rozhážete, to má za následek, že se v pondělí budíte rozbití.

 

  • Nekonzumovat kofein alespoň 8 hodin před spánkem. Záleží, jaké máte metabolizování kofeinu, které se odehrává v játrech. Udává se ale 8 hodin nekonzumovat nic, co obsahuje kofein.

 

  • Vypněte Wi-Fi router a mobil. Určitě si říkáte, že ve vašem paneláku má x lidí zapnutý router, takže jeden vypnutý už nic nezmůže. Není to ale tak pravda. Elektromagnetické záření nejenom, že způsobuje tělu stres, má totiž přímo negativní vliv na mozkové vlny a kvalitu spánku v radiusu cca 4-5 metrů od wifi routeru.

 

  • Neřešte žádné negativní a stres vyvolávající věci před spaním. Žádné pracovní emaily, hádky, televize, projíždění Facebooku, domácí práce a povinnosti. Osobně vypínám mobil hodinu před tím, než ulehnu do postele a nedovolím nikomu, aby tak ovlivnil moje psychické rozpoložení před spaním, protože v jaké náladě usnete, s tou samou se pak probudíte a to je potom začarovaný kruh. Snažte se před spaním co nejvíce relaxovat, číst si knížku, dát si vanu, psát si deník vděčnosti nebo meditovat.

 

  • Nasaďte si 3 hodiny před spaním brýle blokující modré světlo. Pokud nemáte možnost žít v jeskyni a svítit jenom ohněm je ideální řešení nasadit si před spaním brýle, které blokují světlo o modré vlnové délce, které podle nejnovějších studií brání vyplavování hormonu melatoninu, který není jenom „hormon spánku“, ale zároveň nejsilnější antioxidant, který máme v těle.U lidí, kteří mají nízké nebo opožděné vyplavování melatoninu (které závisí jenom a pouze na tom, jestli na něj necháte před spaním dopadat světlo, se podle studií vyskytují nejčastěji civilizační onemocnění a rychlejší stárnutí. Umělé osvětlení si proto právem vysloužilo pojem „umělé“ jelikož na něj naše tělo není evolučně vybaveno. Proto bychom měli melatonin chránit jako oko v hlavě, je to nejmenší investice do vašeho zdraví – koupit si kvalitní brýle, které blokují modré světlo a taky hlavně zatemnit ložnici, aby ani během spánku nedocházelo k narušení cirkadiánního rytmu.

 

  • Vyvětrejte ložnici před spaním. Ideální teplota na spánek je 18 – 22 stupňů. Přes noc vydýcháme hodně kyslíku a může se stát, že pokud nebudeme větrat přes noc nebo alespoň před spaním, můžeme se otrávit oxidem uhličitým.

 

  • Nejezte těsně před spaním. Aby se tělo mohlo přepnout do „opravovacího“ režimu a opravě poničených organel, tak je potřeba, aby nebyl zvýšen inzulín. Poslední jídlo si dejte nejméně 2-3 hodiny před spaním, záleží jak máte silné trávení. Je proto velice kontraproduktivní z pohledu zdraví, dávat si tvaroh těsně před spaním. Z pohledu proteosyntézy je to v pohodě, ale krátili byste si zbytečně život. Tělo se při spánku potřebuje věnovat regeneraci, ne trávení. Trávení musí být totálně utlumeno, abychom ze spánku vytěžili maximum.

 

  • Pomožte si suplementací. Můžete použít bylinky jako meduňku, kořen kozlíku lékařského, magnesium bisglycinát (snižuje adrenalin, kortizol, zklidňuje nervovou soustavu a vede k vyplavení serotoninu, což na večer chcete), magnesium taurát, glycine, inositol nebo výše zmiňovaný l-theanin. Najděte si, co vám vyhovuje a zařaďte předspánkovou suplementaci do vaši večerní rutiny.
Lektor online kurzu ENERGY BOOSTER. Trenér bojových sportů, zdraví a kondice. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Získejte náskok před ostatními a objevte tajemství! Jak si chytře a správně nastavit snídani? Chcete, aby vaše tělo a mozek fungovali už od rána na 100%?
  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Mrkni tady: