Proč se ráno sprchovat ledovou vodou? + Návod pro začátečníky

Dneska je to pro mě už úplně normální vlézt do ledové sprchy jako první věc hned po probuzení. Vždycky tomu tak ale nebylo. Už je to přesně rok, co se sprchuju ledovou vodou každé ráno. Kdybyste mi ale ještě před rokem řekli, že to budu dělat, klepal bych vám na čelo.

Chlad a zima byly pro mě velcí strašáci, kterým jsem se dlouho vyhýbal a proto, že mi to bylo nepříjemné, neměl jsem to rád, tak tohle byl přesně byl impulz, abych tomu šel naproti a překonal to.

I když jsem o tom všude možně četl, slyšel to ze všech stran jaké to má plusy pro naše tělo a mysl, tak jsem se k tomu stejně nějak neměl. A i když jsem to tak nějak vnitřně chtěl zkusit, tak jsem se z toho pořád vymlouval.

Po bombardování ze všech knih, seminářů, článků, eBooků, videí jsem si řekl, že to prostě musím zkusit. Kdybych si ale tehdy řekl, že to vydržím rok, určitě bych to vzdal.

Řekl jsem si, že to zkusím týden děj se co děj a pak uvidím, z týdne se stal měsíc, z měsíce se stal návyk a bum..je tady rok. Dneska už si bez toho nedokážu představit den, stal jsem se na tom doslova závislý.

Okej, kde ale byl ten moment, že jsem se rozhodl? Po rozklíčování téhle otázky jsem přišel na odpověď, že to byl strach. Strach z chladu a následné nemoci, kterou chlad způsobuje. Tohle jsem měl v sobě zakořeněné z minulosti.

A možná to máte úplně stejně. Bojíme se chladu protože nám je nepříjemný a protože z chladu můžeme tzv. „nachladnout“ a to přece nikdo nechce. Nikdo nechce být nemocný, a tak se nikdo ani nechce sprchovat studenou vodou. Paradox ale je, že to funguje přesně naopak.

Hraje v tom velkou roli nastavení hlavy a přijímání chladu jako takového. Je potřeba si uvědomit, že jsme v bezpečí a nic nám nehrozí a že ten chlad podpoří naše zdraví a smyje všechno špatné z těla. Ano, takhle doslovně to naservírovat naši hlavě.

Tuhle afirmaci jsem měl vždycky, když jsem tam lezl. A hele, nikdy mě to nezabilo ani jsem neonemocněl, strach byl zničený a já jsem překonal svůj „stín“, který mě brzdil.

Najednou přišly návaly energie, štěstí, silnější odolnst vůči nemocem a další benefity, které jsou sepsány níže. A tohle přeju i vám, protože se vám tím neskutečně zvýší sebe-vědomí v podstatě do jakékoliv další akce v životě.

Benefity ranní ledové sprchy

  • Chlad synchronizuje cirkadiánní rytmus – v zimě se náš cirkadiánní rytmus synchronizuje podle chladu a v létě hlavně podle slunečního světla. On se vlastně po celý rok synchronizuje podle obou faktorů, ale v zimě je to více chlad a v létě více světlo. Ledová sprcha dá tělu signál, že je den a že je potřeba vyplavovat hormony pro energii, zapnout trávení a být tzv. „připraven do boje“. Naše vnitřní hodiny dostanou ten správný signál a přes den budete mít tak hodně energie a večer zase málo, tak jak by to mělo být.
  • Stimuluje testosteron – mužské varlata produkují testosteron. Varlata by co nejméně měli být vystavování teplému prostředí, proto jsou jako jediný orgán umístěny mimo tělo, aby se samy ochlazovaly. Pokud chcete „naboostovat“ váš testosteron nechte ráno alespoň minutu téct ledovou vodu na vaše pohlavní orgány. Pokud nejste zvyklí tak nedoporučuju déle, aby vám neupadly.
  • Nakopne víc než ranní káva – ledová sprcha stimuluje kortizol, což není jenom hormon stresu, ale taky energizující hormon, který nás má povzbudit. Chlad zvýší prokrvení a cirkulaci krve v těle a hlavně mozku, takže budete i více bděli a ostražití během dne.
  • Zvyšuje vaši adaptaci na stres – vystavování chladu je určitá forma tzv. „pozitivního“ stresu pro naše tělo, kdy když je v krátkodobém časovém horizontu, tak zvyšuje naši adaptaci na stres. To v praxi znamená to, že budete daleko lépe zvládat každodenní stres a jen tak něco vás nerozhodí.
  • Spálíte tuk – díky pravidelné ranní ledové sprše můžete taky velmi efektivně pálit tuk! Ranní ledová sprcha totiž aktivuje tzv. hnědý tuk (ten prospěšný), který je zodpovědný za regulaci teploty v těle a tím, že se aktivuje hnědý se zvýší výdej energie a a tím i počet „spálených kalorií“.
  • Budete odolnější na chlad celkově – tím, že se vám zvýší hnědý tuk tak i automaticky budete daleko přizpůsobivější na chladné prostředí a čím déle budete aplikovat studenou sprchu, tím vám bude méně vadit, a po čase vám to přijde úplně normální.
  • Budete mít hezčí pleť – ano, díky ledové sprše budete dokonce i hezčí. Studená voda pomáhá k produkování mazových žláz, které vyživují pokožku.
  • Budete mít silnější imunitu – mechanismus zvyšování imunity se dá vysvětlit hned na několika faktorech. Ledová sprcha zvyšuje koncentraci bílých krvinek, které nám pomáhají bojovat proti bakteriím, virům a patogenům. Dále pak zvyšuje výše zmíněný hnědý tuk, který funguje jako „štít proti nachlazení“.
  • Budete mít lepší náladu – podle výsledků ze studie, které byly publikovány v magazínu Medical Hypotheses v roce 2008, vám sprchování studenou vodou výrazně zvedne náladu. Stimuluje receptory chladu, které se nacházejí v pokožce a zvýší se hladina noradrenalinu, jehož nízká hladina je spojována s depresí.

Jak můžete začít s ledovou sprchou?

Určitě je dobré zmínit, že je potřeba začít velmi opatrně a pomalu, protože žádný extremismus není zdravý. Obzvláště pokud nemáte zkušenosti s ochlazováním, je potřeba být zvláště opatrný.

Pokud se na to totiž vrhnete po hlavě a po přečtení tohoto článku začnete hrát karty někde pod zamrzlým rybníkem, můžete si spíše ublížit než pomoct.

Tady je návod pro začátečníky:

Toto cvičení budete dělat každé ráno jako první věc hned po probuzení:

  • 1. týden si jenom oplachujte ledovou vodou obličej aspoň 1 minutu. Dávejte vodu hlavně i na zátylek, kde se tvoří hnědý tuk.
  • 2. týden si každé ráno stoupněte k vaně nakloňte hlavu a pusťte ledovou vodu na zátylek, mezi lopatky a obličej 1 minutu.
  • 3. týden vlezte ráno hned do sprchy, dejte vlažnou vodu, osprchujte se a pak dejte kohoutek na studenou, teď už na celé tělo. Nejdůležitější a zároveň nejtěžší věcí je totálně uvolnit tělo tak, aby nebylo v křeči a pomalu a zhluboka dýchat. Vydržte alespoň 5 hlubokých nádechů a výdechů.
  • 4. týden už běžte rovnou na věc a zapněte jenom ledovou sprchu a nezapomeňte pomalu a zhluboka dýchat a uvolnit tělo. Říkejte si u toho nějakou afirmaci. Třeba, že přijímáte chlad nebo, že ledová voda léčí moje tělo či cokoliv, co vám pomůže odvrátit pozornost nebo se motivovat. Vydrže 1 minutu a soustřeďte se na dech nebo afirmaci.
  • Pokud máte horší termoregulaci těla (zpravidla to jsou začátečníci), je vhodné po ledové sprše zahřát tělo pár cviky. Stačí např. 10 kliků a 10 dřepů, pár angličanů nebo skákání panáka.

Gratuluju! Zvládli jste to. Už jste pocítili sílu ranní ledové sprchy, stali jste se na tom závislí a už si bez toho nedokážete a ani nechcete představit ráno, vítejte v klubu. Ledovou sprchu je potom ideální kombinovat s Wim Hofovou metodou, která ji krásně doplňuje.

Ten pocit energie a dobré nálady nejen po samotné sprše, ale po celý den je nepopsatelný a kdo to jednou zažije, ten o to už nikdy nechce přijít. Klidně mi napište zprávu jak se vám to daří dodržovat a sdílejte se mnou svoje pocity🙂

Autor eBooku Body & Mind Kodex. Sdílím s lidmi principy, které mi pomohly na mé cestě ke kvalitnějšímu životu. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Získejte náskok před ostatními a objevte tajemství! Jak si chytře a správně nastavit snídani? Chcete, aby vaše tělo a mozek fungovali už od rána na 100%?
  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Mrkni tady:
  • Název eBooku
  • 4+1 Klíč k životu podle svého aneb co nás ve škole nenaučili. Čtěte eBook zdarma!