Naše druhé já? Střeva + jak nás ovlivňují

Už i kdysi dávno Hippokratés prý říkával, že všechny nemoci začínají ve střevech. Střevní mikrobiom je skupina střevních organismů, které, jak je již dokázáno, ovlivňují nejenom drtivou část naši imunity (až 70%) a zdraví, ale taky psychiky a osobnosti. Ne nadarmo se střevu začalo říkat druhý mozek, jelikož je doslova spojen s mozkem (osa střevo – mozek).

Vývoj střevního mikrobiomu ovlivňuje hned několik faktorů. Mezi ně patří například způsob porodu, kojení, strava, životní styl, prostředí. Každý člověk má svůj specifický mikrobiom. Bylo zjištěno, že střevní mikrobiom komunikuje s mozkem a funguje to i opačně. Dokonce si doslova říká na co má chuť. Takže když často jíte sladké, tak bakterie z cukrů osídlí střevo a budou chtít být stále krmeni cukrem (proto ty časté chutě na sladké).

Takže to, co vkládáme do úst nás doslova ovládá. Proto je zcela nezbytné pro naše zdraví pečovat o náš střevní mikrobiom a krmit ho potravinami, které jeho zdraví podporují. K normálnímu vývoji mozku je zapotřebí správné osídlení střev nepatogenními bakteriemi. Narušení střevního mikrobiomu může vést k poruchám nálady, k depresím, autismu, schizofrenii a dalším onemocněním.

Dokonce jsou dnes známy i fekální transplantace mikrobiomu, kdy se člověku vloží do těla cizí mikrobiom a následně se mu zcela změní nejenom charakter, ale i temperament, o kterém jsme si mysleli, že je vrozený.

Syndrom zvýšené propustnosti střev

Naše trávicí ústrojí je jako síť s velmi malými otvory, které propustí pouze určité látky. Sliznice tak funguje jako bariéra, která zabraňuje vniknutí větších částic, které by naše tělo mohly poškodit. Pokud člověk trpí syndromem zvýšené propustnosti střev, znamená to, že došlo k narušení „sítě“ uvnitř trávicího ústrojí. Na jeho síti se tak vytvářejí větší oka, než je normální, a tak nyní propouští věci větší, než by měla.

Najednou se tak skrz dostanou věci, jako jsou škodlivé bakterie nebo nestrávené části potravin. Stejně tak může docházet k pronikání toxického odpadu ze střev do krevního řečiště, což může spustit imunitní reakci. Syndrom rozšiřuje zánět po celém organismu a způsobuje příznaky, jako jsou: nadýmání, přecitlivělost na potraviny, onemocnění štítné žlázy, únava, bolest kloubů, bolest hlavy, akné, zažívací obtíže, tloustnutí a metabolický syndrom.

Mezi hlavní příznaky, který mohou značit syndrom zvýšené propustnosti střev, je snížená imunita, akné a rozvoj přecitlivělosti na potraviny. Částečně stravitelné bílkoviny a tuky mohou procházet přes střevní sliznici a dostávat se do krevního řečiště, kde způsobují alergickou reakci. Většina dnešní lidí trpí zvýšenou propustnosti střeva aniž by o tom vůbec věděli.

Faktory způsobující syndrom otevřeného střeva

  • Nadměrná konzumace alkoholu
  • Některé léky jako Brufen nebo Ibalgin
  • Extrémně intenzivní vytrvalostní trénink
  • Narušení cirkadiánního rytmu
  • Bakteriální infekce
  • Lepek z pšenice
  • Chronický stres
  • Mikrobiální nerovnováha

Jak na zdravá střeva?

Probiotika jsou bakterie, které při podání v příměřeném množství prospívají našim střevům.

Prebiotika jsou látky podporující růst prospěšných bakterií. Se správnou živnou půdou budou v našich střevech vznikat správné bakterie.

Probiotické potraviny: nepasterizované jogurty, kefír, acidofilní mléka, některé sýry, kyselé zelí, kvašená zelenina a další.

Účinky probiotik:

  • Usnadnění trávení laktózy a jiných sacharidů.
  • Prevence a léčba průjmu vyvolané antibiotiky, rotaviry, průjmy způsobené chemoterapií, cestovatelského průjmu.
  • Podpora imunitních mechanismů organizmu, zejména přirozené imunity.
  • Úprava zácpy, prevence nafukování.
  • Snížení hladiny cholesterolu a triglyceridů, prevence aterosklerózy, prevence řídnutí kostí, snížení rizik zánětlivých procesů.
  • Zlepšení psychického zdraví.

Prebiotické potraviny: pórek, cizrna, kukuřice, lněná semena, banány, fíky, sušené švestky, rozinky a další.

Potraviny posilující mikrobiom: vývar z masa a kostí, jablka, kakao, kvalitní plné červené víno (macerované a fermentované)

Osobně nedoporučuju sáhnout po klasických probiotických přípravcích z lékárny, protože je potvrzeno, že většina bakteriálních kmenů je zničena už v žaludku, takže se do střev vůbec nedostanou. Primárně teda dává smysl změnit stravu, ne kupovat probiotické kmeny.

To, že strava ovlivňuje naši fyzickou stránku už dávno víme, ale to, že má přímý vliv na naši psychiku je poměrně nový poznatek ve vědě. Pokud chcete upevňovat své zdraví je důležité začít právě u střev, od kterých se vše odvíjí.

Tělo je adaptabilní, takže tak, jak si dokázalo „zvyknout“ na nezdravý životní styl, který mu neprosperoval, tak si dokáže zase zvyknout na to, co mu je přirozené a na co je evolučně vybavené. Je jenom na nás, kterou stranu mince si zvolíme.

 

Lektor online kurzu ENERGY BOOSTER. Trenér bojových sportů, zdraví a kondice. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Získejte náskok před ostatními a objevte tajemství! Jak si chytře a správně nastavit snídani? Chcete, aby vaše tělo a mozek fungovali už od rána na 100%?
  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Mrkni tady: