O síle světla, Slunce a cirkadiánního rytmu

Ano, čtete správně – vážně budu psát o světle. Tohle téma v České republice není tolik známé, a proto jsem se rozhodl ho posunout dále a dostat ho do povědomí co nejvíce lidí.

Určitě znáte ten pocit, když ráno vstanete a venku svítí slunce nebo se rozednívá a vy máte stokrát lepší náladu, než když je zamračeno, přemýšleli jste někdy nad tím proč tomu tak je?

Mně na tuhle otázku přišla odpověď, když jsem se začal zajímat o lidské zdraví a o tom, jaký vliv má na naše tělo světlo. Naše oči se vyvíjeli milióny let a jediný mechanismus, který kdy mohl dát našemu tělu signál, že je den a že je potřeba být aktivní a vyplavit tak hormony pro bdělost a energii bylo skrze oko a světlo.

Ne nadarmo se říká, že kam nechodí Slunce, chodí doktor. Tohle rčení za sebou nese hlubokou pravdu, která byla časem zapoměna. Slunce má na náš organismus tolik zdravotních benefitů, že by se to snad ani nevlezlo do jednoho článku.

Stačí se podívat na jižanské národy a jejich mentalitu. Jsou pořád štastní, přívětiví, šťedří a vyzařuje z nich pozitivní energie, protože většinu času tráví venku na Slunci. Sami to určitě znáte, když je léto, tak i tady v Česku jsou všichni najednou pozitivnější a šťastnější.

Je to právě Slunce, které má na to takový vliv. Když budete celý den v mísnosti, kde si sice budete svítit led žárovkama nebo jiným osvětlením, tak to nikdy nenahradí denní/sluneční světlo.

V místnosti, kde budete mít rozsvíceno bude okolo 1000 luxů, kdežto venku při přímém slunci to jsou až deseti tisíce luxů, a jak víme, tak čím více luxů dopadá na naši sítnici (ale i kůži), tak tím více tělo vytvoří energie. Venkovní světlo bude vždycky silnější, než vnitřní a to i za předpokladu, že je pod mrakem, protože tam se luxy pohybují stále v řádů tisíců až desetitisíců.

Když se podíváme na Slunce z jiného úhlu pohledu, tak kromě toho, že nám doslova dodává energii, nám poskytuje taky nejdůležitější vitamín, tedy vitamín D, který suplementací nikdy tělo nevyužije tolik, jako když se vstřebá skrze kůži přes Slunce.

Vitamín D je nejen důležitý pro naši náladu, výkonnost, testosteron, spalování tuků, nabírání svalové hmoty, vstřebávání vápníku, zvyšování inzulinové senzitivity, snižování estrogenů, ale hlavně pomáhá chránit střevní bariéru (kde se nachází až 80% naši imunity) tím, že zvyšuje množství proteinů, které tvoří střevní spoje.

Takže v podstatě vytvoří hradbu proti patogenům a je tedy velmi silný hráč, který je tolik potřebný pro správné fungování imunity. Je to teda klíčový a naprosto univerzální vitamín pro naše celkové zdraví.

Jak teda využít vitamín D hlavně v létě?

Slunce vyzařuje 2 druhy ultrafialového záření, což málokdo ví. UV-A, UV-B a UV-C. UV-A záření bývá často spojováno s rakovinou kůže, paradoxem ale je, že většina opalovacích krému blokuje pouze UV-B záření, které je označováno faktorem SPF, ne UV-A.

Nehledě na to, že drtivá většina opalovacích krému, které normálně koupíte v obchodech, drogeriích nebo lékárnách obsahují balastní látky, které narušují náš endokrinní systém a dostávají se okamžitě skrze kůži do těla.

Takže nejenom, že se neochráníte před potencionálně škodlivým UV-A zářením, ale ještě si zaděláváte na zdravotní problémy. Je teda potřeba vždy, když už se mažete opalovacími krémy dbát na jejich složení a kupovat pouze přírodní, které zároveň blokují UV-A i UV-B.

Pokud ale chcete vytěžit v létě maximum z Vitamínu D, udělat si zásoby v těle, aby vydrželi alespoň do konce roku, a vy tak nepropadli hned s prvním podzimním dnem do depresí, je zapotřebí omezit mazání různými krémy a to i těmi přírodními.

Nemluvím teď o tom, že byste měli být od rána do večera na Slunci a nechat se spálit, to už je extrém a samozřejmě bude hrát roli stav vaší kůže. Někdo ji má citlivější a někdo si může dovolit více. Tak či tak je ale zapotřebí se pokaždé vystavit, alespoň na 20 minut Slunci pokaždé, když vyleze na obzor.

Kůže se dá i pěkně vytrénovat, to znamená, že když se začnete teď na jaře pokaždé, když vysvitne Slunce opalovat co nejvíce odhalenou částí těla, tak si do léta kůže vytvoří adaptaci a vy se tak v létě budete daleko lépe opalovat.

Nejvíce se toho dá využít ráno při východu Slunce, když ještě není tak agresivní a večer při západu, s intenzitou se samozřejmě efekt Vitamínu D násobí, ale taky se zvyšuje riziko spálení. Je teda za potřebí v tomhle hledat kompromis a znát svoji kůži.

Pro zajímavost tady mám studii, kde byly 20 let zkoumáni lidé, kteří se vystavovali Slunci měli daleko menší výskyt civilizačních onemocnění, než ti, kteří se mu chránili.

Sluneční světlo podporuje zdraví a život našich mitochondrií, což je naše továrna na energii. Až zemřou všechny naše mitochondrie, zemřeme i my. Proto jak se budete starat o vaše mitochondrie, taa dlouho budete žít. Tak proč k tomu nevyužít Slunce?

Pokud jsme celý den zavření v nějaké místnosti, kde neproniká denní světlo a svítí se tam pouze umělé osvětlením (kanceláře, školy, fabriky, doma atd.), tak se cítíme unavení, proč?

V místnosti, kde se svítí žářivkama je jenom zanedbatelné množství luxů (ale zároveň vysoké množství modrého světla, které ničí sítnici oka a dehydratuje ho – proto máte unavené oči z koukání do monitoru/mobilu) a tělo tak dostává signál, že je večer a dojde k paradoxnímu vyplavení melatoninu/snížení katecholaminů.

A to nemluvím o tom vydýchaném vzduchu, který způsobuje hypoxii (to je to, když často v práci/škole zíváte). Tělo nemá kyslík, tak se ho snaží nahnat zíváním.

Takže nejefektivnější strategií pro maximalizaci zdraví a cítění se dobře bude pobyt venku, vždycky, tečka. Už jenom ten fakt, že nám tělo samo vyplaví endorfiny při slunění se (proto je na tom tolik lidí závislých) značí, že nám tím tělo děkuje a že mu to prostě dělá dobře.

Cirkadiánní rytmus

Když jsem se takhle začal zajímat celkově o Slunce a jeho efektu na zdraví, tak jsem se dostal i k tématu cirkadiánní rytmus, které je s ním ruku v ruce spojené.

Cirkadiánní rytmus je zjednodušeně rytmus dne a noci. Všechny entity ve vesmíru tyhle „zákony vesmíru“ respektují, jenom my lidé, jsme byli schopni vytvořit prostředí, které je totálně proti přírodě a vědomě si tak začít podkopávat zdraví.

Snažíte se žít zdravě? Cvičíte, dodržujete zdravou stravu, jíte doplňky stravy a děláte všechno pro to, abyste byli zdraví, ale pořád se necítíte dobře? Může za to pravděpodobně právě narušený cirkadiánní rytmus.

Lidé (ale i mikroorganismy nebo zvířata) už od pravěku byli zvyklí chodit spát se západem Slunce a přirozeně vstávat, když je probudil východ Slunce, tedy světlo. Západ Slunce tak dal signál tělu, že je noc a že není potřeba obstarávat potravu, lovit zvěř a být jakýmkoliv způsobem aktivní, jelikož nic není vidět a je potřeba se stáhnout do ústraní a jít spát, načerpat síly na další den.

Se západem Slunce se tak vyplavil náš nejsilnější antioxidant, který máme k dispozici – melatonin a ten dokázal opravit všechny poničené buňky a organely a připravit tak dělo na další den, i když bylo značně poničené.

Největší zlom ale přišel roku 1879, kdy byla vynalezena žárovka, která nám tak začala prodlužovat dny a zkracovat noci tím, že začala dávat oku zmatené signály že je den, i když zapadlo Slunce a venku byla „tma“.

Zajímavé je, že právě od roku 1879 začly do vyspělých zemí přicházet i civilizační onemocnění, tedy do těch, kde se začínalo pomalu svítít v noci, prodlužovat den a automaticky narušovat náš přiřozený cirkadiánní rytmus, jelikož naše tělo, respektive hlavně konkrétně oko si s tímto „narušením přírody“ prostě nevědělo poradit a nestihlo se adaptovat.

Určitě to není hlavní z faktorů, ale podle mého neskromného názoru, to je ten nejhlavnější. Náš cirkadiánní rytmus, tedy naše vnitřní biologické hodiny řídí totálně všechny funkce v těle. Od těch kognitivních, neurotransmitery v mozku, přes trávení, energii, chuť do života.

Každá buňka našeho těla má svoje vnitřní hodiny, které následně řídí naše tělo. Dokonce i imunitní buňky vykazují určitý druh cirkadiánní regulace. To znamená, že správně fungujicí cirkadiánní rytmus je pro náš imunitní systém doslova nezbytný.

Nemusíme chodit daleko, abychom si vzpomněli jak chutná takový narušený cirkadiánní rytmus. Moc dobře ho znají třeba pracovníci nočních směn, což se mimochodem označuje přímo za tzv. zkracovač životů a má podle studií přímo karcinogenní efekt na tělo.

Každý známe ale ten pocit, když jsme do noci vzhůru, třeba na párty nebo na nějakém večírku, kde nám noční osvětlení a následný posunutý spánek, to že vstaneme třeba o 3 hodiny později než normálně.

Taková probdělá noc nám naruší cirkadiánní rytmus a byť jsme spali papírově celkem dlouho, tak se cítíme unavenější, nemáme chuť k jídlu, a naše kognitivní funkce a schopnost se soustředit je téměř nulová.

Srovnaný cirkadiánní rytmus poznáme tak, že každý den vstáváme ve stejný čas (samozřejmě i chodíme spát, ale vstávání je důležitější), budíme se spontánně, bez budíku a doslova plní energie. Do půlhodiny po probuzení se spustí trávení a máme vlčí hlad.

Trávení a apetit tedy už od rána funguje správně. Máme dobou náladu, to je důležité zmínit, protože hned od rána se nám vyplaví cirkadiánní neurotransmitery a náš mozek je plně soustředěný.

Po celý den máme dostatek energie pro sebe i okolí a tím, že se cítíme skvěle můžeme pomáhat i ostatním. Vyzařuje z nás pozitivní energie a lidi s námi chtějí trávit čas.

Díky tomu pak v noci máme málo energie, (tak by to mělo být) a tím, že blokujeme modré světlo (resp. světlo a modré a zelené vlnové délce), tak se nám vyplaví další cirkadiánní hormon – melatonin.

Melatonin je často mylně spojován pouze se spánkem, ale málokdo ví, že je to nás nejsilnější antioxidant, který v těle doslova dělá zázraky a opravuje všechny poškozené buňky a vše, co je zrovna potřeba opravit.

Takže takový člověk se potom cítí skvěle, má spoustu energie, je zdravý, jeho imunita pracuje přesně tak, jak má, žije v souladu s přírodou.

Takový člověk potom, když pocítí jak chutná srovnaný cirkadiánní rytmus, se už nikdy nechce vracet zpátky a narušit si jej, protože ví, jak špatně by se cítíl. Cirkadiánní rytmus se týká každého, kdo to teď čte. Napíšu to ještě jednou, téma cirkadiánního rytmus se týká každého, kdo tenhle článek teď čte, i tebe.

Bohužel drtivá většina lidí, žije právě tak, že už si na to zvykla. Do poslední minuty před spaním se dívá na televizi nebo do mobilu, svítí si v místnosti ledkama, díky tomu si nejenom naruší cirkadiánní rytmus, ale nevyplaví dostatek melatoninu, během noci neproběhne náležitá oprava a ráno se budí jako zombíci, které potom my musíme všude ve městě potkávat.

Když se cítí unaveně, což se cítí pokud mají narušený CR, tak se to snaží zalepit kávou, což jim do značné míry pomůže, jelikož to potlačí adenosin, což je hormon únavy. Ale tito lidé jedou na dluh, kdy vlastně jejich tělo nikdy dostatečně nezregeneruje a potom se to dřív nebo později projeví na nějaké buď klasické nemoci a nebo rovnou potom civilizační.

Bohužel jak jsou lidé zvyklí jet na ten finanční dluh, tak jednou i na ten zdravotní. Většinou si to uvědomí až když je pozdě a tělo už jim řekne dost. Ale tělo vždycky začne dávat signály, které buď začneme řešit nebo je budeme ignorovat, až to dospěje tak, kde nechceme – k nemoci.

Jak tedy na srovnaný CR?

Je potřeba taky rozlišit, jestli je léto nebo zima. Pokud je zima, tak se náš cirkadiánní rytmus srovnává hlavně chladem. Proto jsou v zimě nejdůležitější ráno ledové sprchy nebo vystavování se chladu celkově.

V létě se zase náš cirkadiánní rytmus více srovnává podle světla. To znamená, že bychom měli být co nejdříve po probuzení venku na denním světle, aby tělo dostalo signál srze oko do suprachiasmatických jader a pak do tělo, že je den a je potřeba vyplavovat energizující hormony.

  1. Hodinu po probuzení (podle ročního období) si dát ledovou sprchu/být venku na denním světle co nejdéle to jde. (minimum je však 5 minut)
  2. Během dne si dělat tzv. světelné pauzy, kdy se půjdeme projít ven na denní světlo doslova načerpat energii.
  3. Optimalizovat kofein, vypozorovat, jestli pomalu nebo rychle metabolizuju kofein. Nejlépe užívat kávu a jiné stimulanty pouze v dopoledních hodinách, jelikož kofein taky posunuje náš CR.
  4. Tím, že budeme od rána co nejvíce na světle, tzv. během dne vyplavíme co nejvíce serotoninu, budeme večer příjemně unavení (to asi znáte když jste celý den venku na horách na denním světle, že se vám lépe spí)
  5. Po večeří, u mě to je v 19:00 tzn. 3 hodiny před spaním snižovat intenzitu osvětlení a už nic nejíst, nejlépe si pořídit modré světlo blokující brýle.
  6. 90 minut před spaním by už v místností měla být co největší tma, popř svítit svíčkama, které nenarušují CR a jenom relaxovat, číst si nebo meditovat, povídat si.
  7. Pokud to takto udržíte alespoň 14 dní gratuluju! Máte srovnaný CR rytmus a sami pocítíte tu sílu, kterou to má.

Já vám taky můžu napsal tisíce logických argumentů a povídat jaké benefity to má na zdraví, ale když vy sami pocítíte ten efekt, tak to bude mít pro vás daleko větší stimul, než jakýkoliv logický argument:)

Lektor online kurzu ENERGY BOOSTER. Trenér bojových sportů, zdraví a kondice. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Získejte náskok před ostatními a objevte tajemství! Jak si chytře a správně nastavit snídani? Chcete, aby vaše tělo a mozek fungovali už od rána na 100%?
  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Mrkni tady: