Jak si užít párty a neničit si zdraví

Potřeba socializace patří už od pradávna do našich základních lidských potřeb. Už i lidé v pravěku se údajně každý týden scházeli, aby si vyprávěli historky nebo zatančili u ohně.

My jako lidé jsme prostě neoddiskutovatelně společenští tvorové a dneska dokonce existují studie a špičkoví světoví lékaři tvrdí, že abychom byli zdraví, tak potřebujeme sociální interakce a mít dobré společenské vztahy.

Když jsem se na dlouhou dobu od všech a všeho odstřihnul a snažil se být co nejvíce sám se sebou, tak jsem si nalhával, že jsem šťastný, byť to tak nebylo. Pořád jsem přemýšlel, co mi ale sakra chybí. ,,Vždyť mám všechno, zdraví, rodinu, peníze, ale pořád nejsem šťastný.“

Já, velký extrovert, který byl zvyklý denně chodit s přáteli ven, každý víkend na párty se na rok odprostil od všech lidí a jenom jsem si pracoval na tom svém a ani jsem neměl čas trávit ho s někým.

Po nějaké době, kdy jsem se rozhodnul, že je potřeba to změnit, jsem si řekl, že takhle to dál nejde a začal jsem přemýšlet proč se cítím tak, jak se cítím a přestal jsem si nalhávát, že jsem šťastný.

Ano, přesně tak. Byla to základní lidská potřeba, která mi chyběla a o které dokonce kdysi mluvil už i pan Abraham Maslow: potřeba sounáležitosti, socializace a sociální interakce.

Když jsem si to uvědomil a začal se více stýkat s přáteli a celkově s lidmi, můj život zase nabral jakousi životní energii, elán a nejenom, že jsem se cítil líp, mohl jsem tu energii rozdávat, pomáhat jiným a věnovat se naplno a s radostí věcem, které mě baví.

Maslowova pyramida lidských potřeb:

Alkohol – nešvar dnešní doby?

Jak ale víme, tak v České republice je nejznámější spojovatel rodin, kamarádů a vztahů náš národní „nejlepší“ přítel – alkohol. Alkohol považuju osobně za nejhorší, nejtolerovanejší, nejnávykovější a nejčastější drogu současnosti.

Alkohol sám o sobě má tolik negativních vlivů na zdraví, že by potřeboval samostatný článek. Pokud ho dneska nepijete tak jste vnímání jako něco „divného“, jiného a lidi si na vás ukazují prstem. Naučil jsem se říkat, pokud mi někdo na společenské akci nutí panáka nebo jiný tvrdý alkohol, že řídím. To většinou vyřeší celou situaci a zahrajete jí tak tzv. „do autu“.

Na druhou stranu bez alkoholu by nikdy nevzniklo tolik dobrých přátelství, vztahů, byznysů a srandy. (nebo dětí?)

Jde ruku v ruce zdravý životní styl spolu s alkoholem?

Podle mě není důležité stále nonstop lpět na zdravých stravovacích návycích, a celkově všech principech zdravého životního stylu jako jsem to dělal já dlouhou dobu a striktně dodržoval určitá pravidla za každou cenu ať se děje co se děje a odepíral si tak značnou část života.

Cítil jsem si fit, skvěle, silně, měl jsem, dá se říct nezlomné zdraví a nekonečno energie, ale k čemu mi byla, když jsem ji ve finále neměl s kým si užít? Odepírat si a ukrájet část velice příjemné částí života, která přispívá zase našemu duševnímu zdraví je zcela kontraproduktivní. Nezapomeňte, že život se má žít!

Sociální „jet lag“

Všichni známe situace, kdy po prokaleném víkendu jsme se v pondělí v práci/škole cítili hrozně, byť jsme pařili jenom v pátek. Tomu se odborně říká ,,social jet lag“, kdy v pondělí jsme totálně nesoustředění, ospalí a nemáme na nic chuť a energii.

Je to velice podobné tomu jet lagu z cestování skrze časová pásma a kdo jej zná, tak určitě dobře chápe.

Postupně během týdne se to zlepšuje, protože vstáváme každý den stejně a pomalu se nám srovnávají naše „vnitřní hodiny“, ale v pátek si je zase rozhodíme a celý kolotoč začíná v pondělí znovu.

Důležitá poznámka:

Při optimalizaci zdraví, kdy se snažíte nastolit rovnováhu v těle, eliminační dietě, náročné nemoci, specifických zdravotních problémech a upevnění zdraví je velice důležité právě tyto pravidla stravování, spánku a celkově zdravého životního stylu striktně dodržovat bez jakýchkoliv výmluv!

Když už se dostanete ale na pomyslnou hranu toho, kdy se cítíte skvěle a jste zdraví, můžete si dovolit určité ústupky.

Pojďme se teda podívat na to, co dodržovat při příležitostných oslav, večírků nebo třeba právě blížicího se Silvestra:

  • 1. Přes den si dejte 3 velká jídla

V den párty si dejte normálně 3 jídla (snídaně, oběd, večeře), abyste nezatěžovali trávení. Díky tomu tělo nebude tělo tolik unavené večer a vydržíte mít déle do noci energii. Poslední jídlo si dejte v 19:00 – 20:00 (večeře) a pak už nic nejezte.

Tohle je opravdu možná jedna z nejdůležitějších rad tohoto článku. Všichni se vždy diví (ikdyž jsou velké hody), že prostě večer, tedy po 19:00 už nic nejím.

Má to více důvodů, ten hlavní je zachování přirozeného cirkadiánního rytmu (jedení pozdě večer ho narušuje) a hlavně taky ten, že večer je činnost střev utlumena, střeva mají nulovou kontraktilitu a často pak u lidí vznikají nejrůznější trávicí problémy, nejčastěji gastroezofageální reflux. Nejlepší je počkat do snídaně.

  • 2. Ochraňte se před nočním osvětlením

Vystavování se nočnímu umělému osvětlení, o jehož škodlivosti jsem napsal článek se stejně nevyhnete, ale můžete připravit určitá opatření, díky kterým minimalizujete škody na těle. Pokud budete doma nebo u známého snažte se co nejvíce snížit intenzitu osvětlení (pokud to jde).

Nasaďte si brýle blokující alespoň část modrého světla (tím si udržíte alespoň část melatoninu a nebudete tolik mást vnitřní hodiny + bude se vám lépe spát) a nebo použijte nějaký fashion klobouk:D.

Nebo klidně kšiltovku, aby co nejméně světla dopadalo na sítnici oka a nevytvářelo tak mišmaš našich vnitřních hodin, které si můžou myslet, že je poledne a to se následně promítne do dalších dnu, či týdnu a to má za následek právě  „social jet lag“ a propady energie během následujících dnů.

  • 3. Pozor s vybíráním alkoholu!

Pokud budete pít alkohol, je důležité dbát na jeho výběr. Vyhněte se mícháným drinkům s kofeinovými nápoji (vodka + redbull, rum + kola atd.). To je to nejhorší, co můžete pro své zdraví a cirkadiánní rytmus udělat.

Určitě nikdy nekupujte levný alkohol, který bývá často napaden plísněma a mykotoxinama (např. krabicák, ale i jiné druhy alkoholu). Když už potřebujete pít tvrdý alkohol, tak radši sáhněte po čirých a kvalitních (většinou dražších) typech alkoholu. Ano, u alkoholu značí cena často kvalitu, ale ne vždy.

Úplně nejlepší je ale pít celou dobu pouze kvalitní plné červené víno, které samo o sobě obsahuje melatonin, o který stejně přijdete při vytavování se nadměrnému světlu. Červené víno tedy částečně nahradí melatonin (pamatujte ale, že více neznamená lépe).

Pravidelně víno prokládejte čistou neperlivou vodou a po půlnoci už pijte jenom vodu. Nikdy nepijte více než jeden druh alkoholu.

Vína obsahující nejvyšší podíl melatoninu:

  • Nebbiolo
  • Cabernet Sauvignon
  • Merlot z Chile
  • Merlot z Argentiny
  • 4. Před spaním využijte antioxidanty

Po příchodu domů vypijte 100% grepovou šťávu, která obsahuje naringenin, což je antioxidant, který pomáhá odbourávat toxiny z jater.

  • 5. Přes noc mějte otevřené okno

Před spaním si na noc otevřete okno, jelikož po párty si potřeba kyslíku zvyšuje a může dojít k přiotrávení Co2 a to by značně umocnilo kocovinu. Otevřeným oknem přes noc zajistíte tedy zmírnění ranní kocoviny.

  • 6. Vyžeňte démona z těla! Ranní rutina krok po kroku
  • Vstaňte stejně jako do školy/práce – tento krok je nedůležitější pro zachování cirkadiánního rytmu a tím i následné energie během dalších dnů. Po probuzení zařaďte Wim Hofovu metodu a následnou ledovou sprchu pro okysličení těla, zvýšení energie, snížení zánětlivosti a rychlejší zotavení a regeneraci organismu po akci.
  • Potom vypijte vymačkaný BIO citron nebo limetu s himalajskou solí pro hydrataci (zmírnění bolesti hlavy) a doplnění elektrolytů.
  • Poté je důležité dát si ZDRAVOU snídani, založenou na kvalitních surovinách, kterou vyženete snáze alkohol z těla. Po snídani se běžte projít do přírody, parku nebo kdekoliv ven, hlavně nikdy nezůstávejte doma! Pokud se cítíte tak ideálně na méně náročnou procházku po horách. Nevracejte se domů dokud vám mobil neukáže 5 000 kroků nebo 3km.
  • Nezapomeňte během dne doplnit všechny mikroživiny, protože alkohol je silně demineralizační – především omega 3magnésium.

Denní světlo, příroda, čerstvý vzduch, podcast nebo příjemná hudba ve sluchátkách vám udělají dobře a až přijdete domů, dejte si oběd, šlofíka a budete se cítit jako znovuzrození a ani nepoznáte, že jste včera někde byli.

Jednou za čas trochu méně spánku tělu až tak neuškodí a pokud dodržíte výše zmíněné postupy, tak překročíte dobu a protože jste si přečetli tento článek, tak jste nyní dále než 90% lidí, kteří si nočními večírky narušují všechny přirozené biochemické, tělesné a duševní procesy v těle.

Jak žít v souladu s vašimi přirozenými biorytmy, cítit se skvěle nejen po celý den, ale i po celý rok a těšit se skvělému zdraví? Udělejte si kvíz, kde zjistíte jak je na tom váš cirkadiánní rytmus..

Profesionální osobní trenér, autor online-kurzů a online-tréninků o zdraví, stravě a biorytmech těla. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.