Šokující odhalení! Je byznys s doplňkama stravy stejný podvod jako farmaceutické lobby?

,,Strava už není taková jako dřív, musíš užívat doplňky stravy.“

,,Nejdůležitější je svatá čtveřice Zinek, Vitamín D3 (což je hormon), Hořčík a omega 3.“

,,Doplňky stravy jsou dneska základ.“

Když si napíšete do PubMedu, knihovny studií, Vitamin D3, tak vám dneska vyjede tisíce studií. Jenom když napíšete Vitamin D and covid-19, tak vám jich vyjede 828.

Většina z nich naprosto glorifikuje a vyzdvihuje jeho účinky. A zaslouženě. Vitamín D (neboli spíš steroidní hormon) posiluje imunitní systém. Je důležitý pro celkové zdraví a psychiku.

Ovlivňuje expresi několika tisíc genů, stejně jako řadu hormonů (včetně testosteronu u můžů). Jeho nedostatek způsobuje riziko zánětlivého onemocnění střev, oslabenou imunitu, protože chrání střevní bariéru.

Ve dvojitě zaslepené randomizované placebo studii dokonce stačilo 2000 jednotek vitaminu D denně k utužení střevní bariéry u Crhonovy nemoci.

Vitamín D pomáhá chránit střevní bariérutím, že zvyšuje množství proteinů, které tvoří střevní spoje a má spoustu benefitů na naše zdraví. Je tady jedno velké ALE.

Pokud však neposílíme tělo skutečně funkčními způsoby jako vhodnou stravou, životním stylem a srovnanými cirkadiánní rytmy (biorytmy), tak ani vitamín D (a jiné doplňky) příliš nic nezmůžou.

Ba naopak, můžou to klidně zhoršit. Pokud si lidé po přečtení studií, nebo hůře, od nějakého guru dozví, že Vitamin D (nebo jiný doplněk stravy) jim může pomoct s tímhle a tímhle (doplňte si sami), a to:

  • Aniž by si udělali testy a měli výsledky velmi pod normou (což ani testy nejsou nutně vypovídající a přesné o čemž se ještě budeme bavit v tomhle článku),
  • Doplňovali ho nevhodnou dávkou (což skoro není možné určit vhodnou dávku určitých suplementů, natož hormonu D3, což budu popisovat níže)
  • A zajistili nezbytné faktory pro dobré využití vitamínu D v těle (jako například dostatek vitamínu K2 a vitamínu A z živočišných zdrojů, magnézium a vápník z vhodných zdrojů – nikoli ale suplementů! a naopak minimalizaci fosforu a antinutrientů ze stravy)
  • Užívali nekvalitní suplement ve špatné formě a z nevhodného zdroje – např Vitamín D v kapslích nebo i některé tekuté.

Tak si můžou velmi uškodit.

Tvrzení, že v zimě tolik Slunce není a že je naprosto nezbytné suplementovat vitamín D je na první pohled logické, že? Jak to pak ale přežívali naši předci v zimě bez Déčka, který si kapeme pod jazyk dnes?

Tak, že v létě, si jejich tělo evolučně udělalo zásoby (nemazali se opalovacími krémy, které blokují UV záření a nejedli nezdravé potraviny, které absorbci D můžou snížit) a v zimě jedli Vitamín D, ten, který je zakonzervovaný v tučných potravinách.

Navíc lidé se světlou barvou kůže jsou evolučně vybavení a přizpůsobeni mít menší potřebu vitamínu D, než lidé s tmavší barvou kůže.

Jak může škodit neznalost užívání suplementů?

  • Jednak je potřeba si uvědomit provázanost vitamínů a minerálů – Všechny živiny v těle působí ve vzájemných provázaných vztazích a také jejich potřeba se u každého z nás velmi liší. Výzkumy však studují živiny izolovaně a nepřirozeně rozškatulkovávají to, co příroda nikdy nerozděluje. Jeden vitamín může způsobit deficit jiného vitamínu nebo minerálu (Např. užívaní samotného Zinku bez mědi atd..) a nebo snižovat jejich absorbci.
  • Některé suplementy obsahují balastní látky, které můžou dokonce škodit více, než doplněk samotný.
  • Např. syntetický D3 se v těle může chovat odlišně než  vit. D3 z přirozených zdrojů. Autoimmunity Research Foundation (prof. Trevor Marshall, Ph.D.) předložila několik důkazů o tom, že nadbytek vitamínu D z potravinových doplňků může ve skutečnosti potlačovat imunitu a narušovat její správné fungování. Nízká hladina vit. D u některých lidí může být ve skutečnosti důsledkem nějakého chronického onemocnění/problému či oslabené imunity, nikoli jejich příčinou. Užívání doplňků tedy potom není řešením.

Proč nesuplementovat ani např. Omega 3?

Osobně jsem nikdy dlouhodobě nesuplementoval Omega 3, nějak podvědomě jsem já a moje tělo cítili, že to nepotřebujeme.

A vždy, když jsem se nechal přesvědčit (hlavně v zimních obdobích) všemi těmi studiemi a odborníky na zdraví, že Omega 3 je esenciální a nezbytné pro zdravou imunitu, mozek, oči a já nevím co všechno, tak jsem si ji pořídil.

Podotýkám v té nejlepší kvalitě rybí olej (proboha nikdy ne kapslí!), kterou jsem znal a rázem jsem pociťovat méně energie a později jsem nachladnul, což se mi dlouhé roky nestalo.

Stalo se mi to už několikrát v kontextu zkušeností s olejem omega 3. Nechtěl jsem tomu přisuzovat žádnou váhu a tak jsem to ignoroval. Ale nedalo mi to, a tak jsem to začal díky těmto zkušenostem studovat do hloubky.

Omega 3 jsou nestabilní, a pokud jsou vystaveny kyslíku, vznikají volné radikály. Tyto volné radikály se snaží „ukrást“ elektrony z dalších molekul a vytváří tak více nestabilních molekul.

Navíc výrobci doporučují skladování ve tmavém skle v lednici, prý proti oxidaci, což je nesmysl pro naše tělo. Proč bychom ho ale pak dávali do těla, kde je cca 36 stupňů. Tělo potřebuje pravý opak, tuky stabilní, nasycené, které odolají teplu.

Postupem času vzniká řetězová reakce poškození volnými radikály, dochází k urychlení stárnutí, hormonální nerovnováze, rakovině a narušení imunity.

Když se pak tyto omega 3 dostanou do buněk, tak potlačují buněčné dýchání (stimulované hormony štítné žlázy), tím narušují tvorbu energie a v tu samou chvíli začínají degradovat a tvoři reaktivní oxidativní částice, které jsou pro buňky toxické. Jsou přesně to opačné, než co bychom pro produkci energie a zdraví potřebovali.

Tyto tuky zpomalují metabolismus, čímž i snižují tělesnou teplotu. Některá zvířata (medvědi, drobní obratlovci, veverky) přirozeně před zimou jedí zdroje potravy na tyto tuky bohaté, utlumí tak metabolismus a hibernují (zimní spánek).

Stejně tak u lidí působí negativně na metabolismus, což je pravý opak toho, než co chceme (i když nemůžeme úplně hibernovat…ale u hodně lidí se to děje, haha). 

Díky utlumení štítné žlázy pak dochází k hormonální nerovnováze (vč. estrogenové dominance, přičemž samy tyto tuky jsou o sobě estrogenní, a ne nezvyšují testosteron) a dalším typickým důsledkům neefektivního metabolismu, tedy všem zdravotním obtížím..


Když vědci dali těmto živočichům kokosový olej (nasycený tuk) a dobré zdroje sacharidů, nebyli schopni hibernovat kvůli nárůstu energie a rychlému metabolismu.

Omega-6 a omega-3 byly v posledních letech propagovány jako tuky, co snižují cholesterol a tlumí bolest a zánět. To je na první pohled pravda. Jenže to, že něco potlačí symptom (bolest, zánět a „zvýšený“ cholesterol), stejně jako léky, neznamená, že je to dlouhodobě zdravé a že to vyřeší onen problém.

Ve skutečnosti potlačí imunitní systém tím, že ničí imunitní buňky (bílé krvinky), čímž zmírní bolest a zánět. Hlavně omega-3 (rybí oleje) také výrazně potlačují tvorbu prostaglandinů (zánětliví činitelé), což znamená krátkodobě také úlevu od zánětu a bolesti.

Tlumit imunitu a zabíjet bílé krvinky ale dlouhodobě nechceme, je to mimo jiné i příčinou rozvoje rakovinového bujení (pak ale mají vliv – a nejen – na rakovinu díky dalším mechanismům jejich působení: útlum štítné žlázy/metabolismu, hormonální nerovnováha – estrogenová dominance, dlouhodobé zánětlivé působení, poškození buněk, lipofuscin..)

Imunitu-potlačující efekt těchto tuků je natolik známý, že je na trhu dokonce několik farmak na nich založených a jsou podávána nitrožilně pacientům před transplantací orgánů.

Pro dlouhodobé konzumenty omega-3 rybích olejů je téměř sebevražedná představa se jich vzdát, protože ovlivňují endorfieové centrum v mozku a vážou se na opioidní receptory (ten příjemný pocit po snědení sushi známe). Fungují potom podobně jako morfin nebo heroin a mozek si na ně vytváří závislost.

Rybí oleje (omega-3) jsou tak nestabilní, že začnou oxidovat ještě než přejdou do krve. Ryba velmi brzo po zabití začne zapáchat, což mají z velké části na svědomí oxidace omega-3, a do 48 hodin je masivně zoxidovaná.


Dle Dr. Raye Peata (v článku „The Great Fish Oil Experiment“) rybí oleje zvýšily v jednom experimentu riziko smrti u rakoviny psů z normálních 5 % na 100 %.

Několik pokusů z r. 1970 prokázalo dlouhověkkost zvířat krmených rybími oleji. První skupina zvířat se skutečně dožila déle než druhá skupina krmená jen standardní (a nevýživnou, nevhodnou) potravou.

Zvířata se dožila déle pouze proto, že nesežrala tolik (i jinak nevhodné) potravy, protože ji obohacenou o smradlavé rybí oleje odmítala žrát.

Teď čekám masivní nálet lidí ze Zinzina 😀

Proč nic jako doporučená denní dávka (DDD%) neexistuje?

Je extrémně těžké odhadnout přené optimální množství vitamínů a minerálů pro jednoho člověka. Doporučená denní dávka neboli DDD, jak je psáno na doplňcích stravy, se může doopravdy pohybovat ve velmi širokém rozpětí podle hned několika faktorů: zda jde o udržovací dávku nebo nasycovací (např. u lidí z běžné populace nebo u lidí se specifickými zdravotními problémy jako autoimunita).

Tato dávka by se měla odvíjet od vitamínů a minerálů přijímaného ve stravy původních lovců a sběračů, ale neberou se v potaz další faktory, jako třeba to, že Vitamín D se přijímá hlavně ze slunečního záření.

To, kolik např. Vitamínu D (či jiných vitamínů a minerálů) potřebujeme závisí na zeměpisné poloze, ročním období, hustotě receptorů pro vit. D a metabolismu u konkrétních jedinců, věku, barvě kůže, aktuální počasí (oblačnost, mlha, městský ozón), délka pobytu na slunci i jakým způsobem se slunci vystavujeme, naše strava a jisté genetické dispozice.

Takže Doporučená denní dávka suplementů je jenom jakýsi velmi nepřesný odhad a nevypovídají naprosto nic o realitě.

Populace je navíc čím dál tím nemocnější a hodnoty jsou zprůměrovány – mnoho laboratorních rozpětích tedy začíná být velmi širokých a pro mnoho lidí tedy nemusí mít vůbec velký význam! S kým se totiž porovnáváte?

Tyto hodnoty neřeknou, jak jste na tom ve srovnání s „normálními zdravými“ lidmi
Rozpětí hodnot má také sloužit převážně k odhalování patologických jevů, které mohou, ale nemusí být navíc takto vyjádřeny a rozpoznány.

Platí to však i opačně – na první pohled „dramatická“ čísla vůbec nemusí odpovídat realitě.

Vy jste unikátní, dokonalý a komplexní systém, o kterém toho možná i ta nejaktuálnější věda stále ještě více neví než ví, a který se do čísel redukovat nedá.

Proč jsou laboratorní testy, vyšetření a hodnoty nepřesné a nepomůžou vám v ničem

Nejčastěji se u nás dělají krevní a testy z vlasů. Tzv. „Norma“ označující normální stav hladiny vitamínů a minerálů, má extrémně velké rozpětí a ten váš konkrétní optimální stav je vždy individuální (na základě výše zmíněných faktorů) a to ví jenom vaše tělo, žádný test, kolik je pro vás ideál, vám to říct prostě nemůže.

Některé „normy“ jsou uměle smyšlená a nevědecky odvozená čísla neopřená o žádný faktický základ a o ničem nevypovídají. Mnohdy ale slouží dobře zájmům farmaceutickému průmyslu – nejlepším příkladem je označení „vysoké hladiny“ cholesterolu (hodnoty nad 200mg/dl – 5,2 mmol/l) a následné předepisování statinů.

V těle se doslova každou chvílí každá buňka mění s tím, jak reaguje na podněty zvenku i zevnitř. Tyto podněty přicházejí neustále, a tak se mění i tělesná biochemie, veškeré tělesné procesy. Co vám je naměřeno nebo zjištěno dnes, zítra by mohlo být úplně jiné – nebo někdy dokonce i za pár hodin.

Stojí farmacie na stejných principech jako byznys s doplňkama stravy?

Nenechte se zmýlit. Já byl v tomhle dlouhou dobu taky vinný. Užíval jsem hodně doplňků stravy, než jsem si to uvědomil. ,,Jsi jako důchodce s těma tvýma krabičkami a pixlama na ty doplňky stravy“, říkali mi.

A já měl pro každou tuhle narážku připravený vždy nějaký argument (stejně jako dost možná se vám rodí teď v hlavě při čtení těchto řádků).

Proč tomu tak je? Proč si tak bráníme naše doplňky stavy a nechceme se jich za žádnou cenu pustit? Je to hodně podobné, jako závislost na lécích. Ano, čtete správně.

Máte pixlu s doplňkama stravy, stejně jako s lékama. Kupujete každý měsíc ve svém oblíbeném obchodě suplementy, stejně jako si lidé chodí vyzvedávat léky do lékárny.

Když vám někdo řekne, že ty doplňky stejně nefungují, už máte připravených sto argumentů, proč fungují (ikdyž dost možná necítíte pocitově žádný rozdíl při vysazení).

A když cítíte rozdíl, tak je to hlavně proto, že se domnívám, že 80% všech suplementů funguje jako placebo a 20% je účinná látka, tak stejně jako farmakologické léky.

Mimochodem dneska už se ví, že byznys se suplementy je podobně výnosný byznys jako farmaceutický průmysl a jeho léky a vakcíny.

Jsou to dvě strany téže mince, jedna a ta samá agenda, která ke zdraví (ne náhodou) nevede. Jedna strana mince (vakcíny, „léky“) je akorát zaměřena na tu většinu společnosti, která stále ještě zdravotnictví/systému věří; ta druhá (některé suplementy, vitamíny/minerály, omega-3) potom na ty, kteří se už rádoby o své zdraví starají „více“, než ona první skupina.

V obojím je závislost a mentalita oběti. Dávání zodpovědnosti za své zdraví zázračné pilulce, která za nás všechno vyřeší, spasí nás.

Jste na nich závislí a když je nemáte u sebe na cestách, tak jste nervózní, stejně jako lidé, co si zapomenou prášky na spaní, na tlak.. Jakmile jste bez nich jednu noc, tak už cítíte příznaky nedostatku a deficitu (např. často hořčíku), což je nesmysl a je to pouze důkaz toho, jak vám krásně vytvořili závislost a potřebu na nich.

Obě dvě korporace využívají nevědomosti lidí a hlavně toho, že lidé často dávají svou zodpovědnost za své zdraví do rukou ostatních. Hodně lidí chce mít představu jednoduchých a instantních řešení (suplementy a léky).

Faktem ale je, že nad zdravím nelze myslet odděleně a vše rozškatulkovávat. Skutečně funkční medicína a funkční zdraví musí stát na komplexních modelech, čerpat z logických (fyziologických) základů a brát zřetel na širší souvislosti, aby zlepšovala z dlouhodobého pohledu zdraví a kvalitu života.

Nejenom zdravotnický systém, ale i mnoho „alternativních odborníků“ vyloženě svými radami škodí (vč. suplementů) – někdy neúmyslně a někdy, protože se prostě dostatečně nezajímají.

Hodně lidí je vážně překvapena, když přestanou užívat všechny ty doplňky stravy, které jim všichni doporučovali. Nejenom, že necítí rozdíl, když je neužívají, ale naopak – často cítí zlepšení.

Zpět k základům!

Ten nejvyužitelnější zdroj Vitamínu D je ze Slunce (UVB záření) a stravy (bio kuřecí játra, sádlo, bio vejce – konkrétně žloutky, pak bio tučné tvrdé kravské sýry od kraviček pasoucích se venku, sýry od koz a ovcí, sádlo..)

Stejně jako další doplňky stravy – všechno můžeme krásně doplnit ze jídla, nemusí to být nutně pilulky. A ne, není to nic složitého ani drahého najít dnes stravu, která je bohatá na tyto mirkonutrinety, jen je potřeba vědět co a kde hledat.

Říkám teď, že doplňky stravy jsou zlo a měli byste vyhodit všechno, co máte doma? Ne. Stejně jako léky nemusí být nutné zlo a můžou vám v určité chvíli zachránit život. Jen je potřeba znát celkový kontext a lidskou fyziologii.

V určitém období, pro určité lidi, s určitými odchylkami, v určité kvalitě a v dobrém množství a pokud vám jsou udělány na míru, tak můžou pomoct. Celý tenhle článek byl o nadužívání, respektive házení do sebe plata doplňků stravy jen proto, že jste se dočetli, „že byste měli“ od nějakého guru zdravého životního stylu, který ve vás vyvolal strach.

Zase a opět totiž vyhrává příroda. Zase a opět je potřeba použít zdravý selský rozum a ne slepě nevěřit líbivým teoriím na internetu (byť to může sdílet i nějaká slavná osobnost v oboru). Zase a opět je potřeba se vrátit k základům.

A přesně proto, abyste se vyznali v tom labyrintu protichůdných informací, které se navzájem vyvracejí a podívali jste se na to z nadhledu, jsem se rozhodnul uspořádat webinář zdarma a pro všechny, kteří chtějí mít více přirozené energie a cítit se lépe ve svém těle.

Budeme se tam bavit o tom, jak se změnil pohled na zdraví a fitness za poslední 3 roky a probereme to nejaktuálnější téma, které studuji posledních 5 let do hloubky.

Je dnes prošpikováno vědeckými studiemi ze všech stran jako jedeno z mála a zároveň dává i smysl z toho holistického, selským rozumem pochopitelného úhlu pohledu našich předků, evoluční biologie a naší fyziologie.


Probereme vaše biorytmy těla, ten nejzákladnější pilíř vašeho zdraví a životní energie. Webinář jsem nazval Tajemství zdravých biorytmů těla. Proto vás zvu – pojďme do toho spolu a jednou provždy ZBOŘIT VŠECHNY MÝTY O ZDRAVÍ, které se vám kdy ostatní snažili říct (a které vám dost možná doteď i lidé do teď tajili) a bránili vám v tom využít naplno potenciál lidského těla.

Já vám nic tajit nebudu, odkryju úplně všechno, co znám, všechny karty co mám, abyste už nemuseli řešit, co je správné a co ne a jednou provždy měli vše uceleně na jednom místě.. Zajistit se své místo můžete zdarma tady.

Profesionální osobní trenér, autor online-kurzů a online-tréninků o zdraví, stravě a biorytmech těla. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.