Je zdravější snídat nebo nesnídat?

Snídat nebo nesnídat? Je lepší cvičit před snídani nebo až po ní? Je doopravdy snídaně nejdůležitější jídlo dne? A co je vůbec dobré snídat? Takových a spoustu dalších otázek ohledně snídaní jsem dostal poslední dobou fakt hodně, proto jsem se to rozhodnul sepsat do tohoto článku.

Svět se dělí jenom na dva typy lidí. Na ty, kteří neodejdou z domu, dokud se nenají, a na ty, kteří ráno na jídlo nemají ani pomyšlení.

Jaký je mezi těmito lidmi rozdíl?

Vsadím se, že taky do jedné z těchto skupin patříte a buďto ihned po probuzení dostanete tzv. vlčí hlad a pokud do sebe ráno nedáte nějaké jídlo, tak jste protivní, nervózní a nikdo na vás nemůže mluvit.

Nebo jste v druhé skupině a naopak, pokud byste si dali snídani, tak by vás utlumila a neustále všude říkáte, že vaše výkonnost funguje daleko lépe, pokud se ráno nenasnídáte. A nebo prostě ráno jen nemáte hlad a při pomyšlení na jídlo se vám zvedá žaludek.

Většinou druhá skupina udává důvod, proč nemůžou snídat ten, že jsou noční sovy, tudíž chodí spát později a později i vstávají. Pravdou ale je, že poslední výzkumy ukazují, že nic jako označení „noční sovy a ranní ptáčata“ neexistuje.

Existuje pouze narušený cirkadiánní rytmus a srovnaný cirkadiánní rytmus. Pokud váš spánek začíná po půlnoci, pravděpodobně patříte mezi ty, kteří ho mají narušený a tedy i mezi ty, kteří brzo ráno snídat nemůžou nebo nechtějí.

I lidi, kteří si předtím mysleli a zapřisáhle tvrdili, že jsou noční sovy si srovnali svůj cirkadiánní rytmus a začali vstávat brzo a chodit spát brzo najednou pocítili větší energii během dne, daleko lepší spánek a neměli tolik chutě na sladké.

Co když ráno nemám hlad?

Pokud ráno (bavme se o 6,7,8 a.m.) však nemáte hlad, je potřeba zapracovat první na cirkadiánním rytmu. Ze začátku se do snídaně rozhodně nenutit, protože je často vypnuté (respektive posunuté) trávení a snídaně by vás zatížila a mohli byste mít potřebu si jít zase lehnout, což je jasným signálem, že tělo se přes noc dostatečně nezregenerovalo a tak chce dodělat svou nedokončenou práci.

Každopádně při srovnávání cirkadiánního rytmu postupně (alespoň po dobu 4 týdnů) zařazovat snídani z toho důvodu, že v našich vnitřních orgánech se nacházejí „hodiny“, které reagují na jakékoliv jídlo a spouští kaskádu reakcí, které má nastartovat tělo. To vám půjde za předpokladu, že dodržíte veškerou večerní „předspánkovou hygienu“.

Tyto „hodiny“ v orgánech jsou právě řízeny cirkadiánně, to znamená, že první jídlo dne dává jasný signál tělu, že je den a je potřeba se tomu přizpůsobit, tedy začít produkovat gastrické hormony, trávicí enzymy a energii (hlavně dopamin).

První sousto dne tedy říká tělu: ,,Aha, začal den, pojďme se probudit!“ a dělá všechno proto, aby tělo bylo připraveno na „boj“. Tento signál se dá dát tělu ještě světlem, ledovou sprchou, lehkou fyzickou aktivitou – Tady ale pozor!

Hodně lidí si dává kardio, běh nebo těžké cvičení před snídaní a tady nastává jedna neustále opakující se situace.

Proč NEcvičit ráno na lačno?

Po probuzení se v těle vyplavují hormony pro energii (adrenalin, kortizol, ghrelin), které vás probudí a nastartují vaše tělo, aby mohlo fungovat a mohli jste „lovit“. Hodně lidí se snaží využít tento „energetický boost“ jako skvělý čas si jít zacvičit, dokud mají hodně energie. To dává smysl ne? ALE..

Lehké cvičení, jóga či protažení je v pohodě, ale v momentě, kdy jdete na hodinu běhat nebo si dávat silový trénink už ne tak docela, protože v ten moment se extrémně zvýší hladina stresových hormonů a naše tělo se z anabolismu, který potřebujeme, přepne, respektive pokračuje tzv. katabolismem, což vede k rozpadu svalové hmoty.

To potom naruší hladinu energie během dne a byť se při běhu a možná i chvíli po něm cítíte skvěle, nastane velký propad energie. Pokud si člověk ještě předtím dá nějaký stimulant (kávu, čaj), tak o to horší propad energie nastává.

Po prvním jídle dne, tedy po cvičení nalačno si s radostí dáte snídani a najednou „boom“, pošle vás tělo zpátky do postele. No, ale protože potřebujete fungovat, tak si dáte další stimulanty a točíte se pak v kruhu, kdy jste závislí na stimulantech a vaše tělo jede na energetický dluh. Vidíte se v tom?

Pokud se naopak nasnídáte a jdete cvičit, vaše tělo pak bude daleko lépe zacházet s energií během dne, nedostanete se do katabolismu, ale do potřebného anabolismu a všechno pak v těle funguje jak má.

Co je tedy dobré snídat?

Ideální, pokud už snídáte je dobré do hodiny po probuzení zařadit kvalitní potraviny. Snídaně by měla být bezpochyby nejzdravější jídlo dne. Proč? Protože během dne jsme často rozlítání a daleko více ovlivnitelní prostředím, ve kterém se nacházíme. Určitě to znáte..

Snídaně je tedy velmi často jediné jídlo dne, které máme plně ve své moci a pod kontrolou. Snídaně by měla obsahovat hlavně bílkoviny a zdravé tuky. To zařídí, že se v mozku budou správně vyplavovat neurotransmitery pro energii a dobrou náladu (dopamin a serotonin) a budou daleko lépe fungovat hormony v těle.

V tomto je také dobré respektovat nejen cirkadiánní rytmus, tedy rytmus těla, ale i cirkanuální rytmus, tedy roční cyklus, který ovlivňuje i roční období. To znamená, že v každém ročním období bychom měli jíst trošku jinak, protože naše těla fungují v jiném „metabolickém programu“.

Zjednodušeně = naši předci nebyli zvyklí jíst například v zimě rajčata, protože rostli jen v létě a nešly ani skladovat. Naše těla se ještě nestihla adaptovat na dobu, kdy máme 24/7 k dispozici všechny potraviny, na které si vzpomeneme.

Bohužel díky nerespektování biorytmů těla, přírody a ročního období vznikají metabolické poruchy jako diabetes, obezita, chronická únava atd. Vy už ale díky přečtení tohoto článku víte, proč, co a kdy snídat a to je dobrá zpráva!

Pokud by vás zajímalo více do hloubky o tom, jak si správně a chytře nastavit snídani tak, aby vaše tělo a mozek fungovalo už od rána na 100%, připravil jsem pro vás mini-online-trénink o 4 video-lekcích, kde vás naučím jak správně snídat a kde mimochodem najdete i 9 konkrétních efektivních receptů pro vaše zdravé tělo a mozek.

Online-trénink o snídaních můžete získat ještě pár hodin ZDARMA tady.

Profesionální osobní trenér, autor online-kurzů a online-tréninků o zdraví, stravě a biorytmech těla. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.