„Superpotravina“ jménem: Červené víno

Cože? Blog o zdraví a v něm článek o víně? To asi moc nejde dohromady, říkáte si možná.. Ale jde, a my se teď pojďme podívat proč.

Červené víno se tradičně pije v našich končinách už několik staletí, to je taky důvodem proč máme rychlejší odbourávání alkoholu než třeba naši přátelé z Asie. Pití vína máme do určité míry tedy v genech, tak proč se tomu bránit a odepírat si tento chutný lektvar plný látek prospěšných pro naše tělo.

Co obsahuje červené víno?

  • Resveratrol – velmi silný přírodní antioxidant, který pozitivně působí na vaše játra, mozek, hormony, svalovou hmotu a zpomaluje vaše stárnutí.
  • Pterostilben – podobný resveratrolu, působí ve vašem těle protirakovinně, protizánětlivě a má pro tělo antioxidační účinky, chrání vaše buňky a DNA a má vliv na zdraví mozku a kognitivní funkce.
  • OPC – neboli proanthokyanidiny – patří mezi rostlinné polyfenoly. Podporuje váš kognitivní výkon, zlepšuje náladu, chrání srdce a cévy, chrání ledviny, vlasy a podporuje jejich růst, snižuje zánětlivost v těle a podporuje zdravou kůži.
  • Melatonin – nám nejenom zlepšuje spánek, ale vědci zjistili, že to je evidentně nejsilnější antioxidant, který produkují savci (a některé rostliny) a má nespočet zdravotních benefitů. Od protirakovinného působení až po obnovu organel/buňek v těle.
  • Více než 11 bakteriálních kmenů, které prokazatelně projdou kyselým prostředím z žaludku až do střeva, kde posilují střevní bariéru a vyživují vaši mikrobiotu, která je mimo jiné zodpovědná za naši psychiku, náladu, apetit a celkové tělesné i duševní zdraví. Viz článek o střevech.

Kdy zařadit červené víno?

  • Pokud chcete podpořit činnost mozku (studium, práce u které se musí hodně přemýšlet, kreativní činnost.)
  • Prevence před kardiovaskulárními onemocněními
  • Pokud chcete zlepšit zdraví vašich střev: prebiotický a probiotický efekt (posílení střevní bariéry skrze které se dostávají patogeny přímo do těla + vyživení vaši mikrobioty pro celkové zdraví)
  • Chcete v těle snížit zánětlivost (ale ne při akutních stavech)
  • V rámci socializace/relaxace

Po jakém vínu sáhnout

Bylo by dobré napsat, že není víno jako víno. Aby víno obsahovalo všechny výše uvedené zdraví prospěšné látky (a ne plísně a mykotoxiny z krabicáku), je potřeba se dívat na několik faktorů:

  • Geografická poloha – nepříznivé povětrnostní podmínky vytvářejí hroznům stres a ty se následně brání tím, že vytvářejí antioxidanty a polyfenoly, které mají několik pozitivních efektů na celkové zdraví
  • Typ hroznů
  • Délka macerace a fermentace – červené víno prochází macerací a následnou fermentací, proto je zdravější než bílé. Ideální délka macerace jsou 3 týdny. Tady platí, že čím déle, tím lépe.

Osobně kupuji vína na Brainmarketu, kde vím, že dbají na vysokou kvalitu a obsahují zdraví prospěšné látky.

Dávka dělá lék

I pokud si koupíte to nejlepší a nejkvalitnější víno, tak to neznamená, že s dávkou roste onen pozitivní vliv na zdraví, ba naopak. Víno je stále alkohol a je potřeba k němu i takto přistupovat – to znamená s určitým respektem.

Pokud k němu budete přistupovat pouze jako k prostředku k zlepšení nálady, zahnání smutku nebo depresí, tak je to pouze útěk z reality a to z dlouhodobého hlediska nikdy nevyřeší onen problém, naopak ho ještě prohloubí.

Pokud se naopak cítím super a jsem zdravý, tak víno má tu moc podpořit vaše zdraví všemi výše zmíněnými látkami.

Doporučená dávka je 1dcl denně max. 4x týdně nebo 1x týdně 2-3dcl. I přes to, že je v naší kultuře zvykem konzumovat alkohol večer, nedoporučuju pít víno alespoň 4 hodiny před spánkem, protože alkohol sám o sobě narušuje strukturu spánku, hlavně snovou REM fázi, která je důležitá pro hojení emočních ran a psychické zdraví. Ideální je si ho dát s večeří kolem 18-19 hodiny.

Pokud vás už nebaví počítat si kalorie, držet drastické diety, omezovat se v životě a otravují vás obecné rady typu „Jez vyváženou a pestrou stravu“ „Jez hodně ovoce a zeleniny“, připravil jsem pro vás krátký mini-trénink, kde se můžete KONKRÉTNĚ naučit vše o snídaních.

Jak si snídani poskládat, aby vašemu tělu nechyběly žádné nutrienty a už od rána jela energie na 100% jak v práci, tak při sportu, tak v životě. Navíc jsem pro vás připravil 9 efektivních receptů, které sám používám pro maximální výkonnost.

Záměrně říkám poskládat, protože když se jednou naučíte a pochopíte ten princip, co vaše tělo potřebuje a jak funguje, tak už žádné jídlo proboha nevymýšlíte, nepotřebujete kuchařky, fitness trenéry, protože přesně víte CO a proč máte jíst. A v tom je ta krása. Mini-trénink o snídaních si můžete zdarma shlédnout tady.

Profesionální osobní trenér, autor online-kurzů a online-tréninků o zdraví, stravě a biorytmech těla. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.