„Superpotravina“ jménem: Červené víno

Cože? Blog o zdravém životním stylu a v něm článek o víně? To asi moc nejde dohromady, říkáte si možná. Ale jde, a my se teď pojďme podívat proč.

Červené víno se tradičně pije v našich končinách už několik staletí, to je taky důvodem proč máme rychlejší odbourávání alkoholu než třeba naši přátelé z Asie. Pití vína máme do určité míry tedy v genech, tak proč se tomu bránit a odepírat si tento chutný lektvar plný látek prospěšných pro naše tělo.

Co obsahuje červené víno?

  • Resveratrol – velmi silný přírodní antioxidant, který pozitivně působí na vaše játra, mozek, hormony, svalovou hmotu a zpomaluje vaše stárnutí.
  • Pterostilben – podobný resveratrolu, působí ve vašem těle protirakovinně, protizánětlivě a má pro tělo antioxidační účinky, chrání vaše buňky a DNA a má vliv na zdraví mozku a kognitivní funkce.
  • OPC – neboli proanthokyanidiny – patří mezi rostlinné polyfenoly. Podporuje váš kognitivní výkon, zlepšuje náladu, chrání srdce a cévy, chrání ledviny, vlasy a podporuje jejich růst, snižuje zánětlivost v těle a podporuje zdravou kůži.
  • Melatonin – nám nejenom zlepšuje spánek, ale vědci zjistili, že to je evidentně nejsilnější antioxidant, který produkují savci (a některé rostliny) a má nespočet zdravotních benefitů. Od protirakovinného působení až po obnovu organel/buňek v těle.
  • Více než 11 bakteriálních kmenů, které prokazatelně projdou kyselým prostředím z žaludku až do střeva, kde posilují střevní bariéru a vyživují vaši mikrobiotu, která je mimo jiné zodpovědná za naši psychiku, náladu, apetit a celkové tělesné i duševní zdraví. Viz článek o střevech.

Kdy zařadit červené víno?

  • Pokud chcete podpořit činnost mozku (studium, práce u které se musí hodně přemýšlet, kreativní činnost.)
  • Prevence před kardiovaskulárními onemocněními
  • Pokud chcete zlepšit zdraví vašich střev: prebiotický a probiotický efekt (posílení střevní bariéry skrze které se dostávají patogeny přímo do těla + vyživení vaši mikrobioty pro celkové zdraví)
  • Chcete v těle snížit zánětlivost (ale ne v akutních stavech)
  • V rámci socializace/relaxace

Po jakém vínu sáhnout

Bylo by dobré napsat, že není víno jako víno. Aby víno obsahovalo všechny výše uvedené zdraví prospěšné látky (a ne plísně a mykotoxiny z krabicáku), je potřeba se dívat na několik faktorů:

  • Geografická poloha – nepříznivé povětrnostní podmínky vytvářejí hroznům stres a ty se následně brání tím, že vytvářejí antioxidanty a polyfenoly, které mají několik pozitivních efektů na celkové zdraví
  • Typ hroznů
  • Délka macerace a fermentace – červené víno prochází macerací a následnou fermentací, proto je zdravější než bílé. Ideální délka macerace jsou 3 týdny. Tady platí, že čím déle, tím lépe.

Dávka dělá lék

I pokud si koupíte to nejlepší a nejkvalitnější víno, tak to neznamená, že s dávkou roste onen pozitivní vliv na zdraví, ba naopak. Víno je stále alkohol a je potřeba k němu i takto přistupovat – to znamená s určitým respektem.

Pokud k němu budete přistupovat pouze jako k prostředku k zlepšení nálady, zahnání smutku nebo depresí, tak je to pouze útěk z reality a to z dlouhodobého hlediska nikdy nevyřeší onen problém, naopak ho ještě prohloubí.

Pokud se naopak cítím super a jsem zdravý, tak víno má tu moc podpořit vaše zdraví všemi výše zmíněnými látkami.

Doporučená dávka je 1dcl denně max. 4x týdně nebo 1x týdně 2-3dcl.

 

Zdroje: Superlátky, Adam Česlík
Autor eBooku Body & Mind Kodex. Sdílím s lidmi principy, které mi pomohly na mé cestě ke kvalitnějšímu životu. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Získejte náskok před ostatními a objevte tajemství! Jak si chytře a správně nastavit snídani? Chcete, aby vaše tělo a mozek fungovali už od rána na 100%?
  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Mrkni tady:
  • Název eBooku
  • 4+1 Klíč k životu podle svého aneb co nás ve škole nenaučili. Čtěte eBook zdarma!